Welk dier is het laatst uitgestorven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Potverdorie, Pollwop, dat was misschien wel de laatste van zijn soort.....

Antwoorden (8)

De dinosaurussen zijn als eerst uitgestorven maar ook als laatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 Er zijn al zoooooooooooveeeeeeeeel diersoorten gekomen en gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dus fout. Jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooit waren er 100 miljoen soorten dieren er zijn er nu nog 1 miljoen van over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dodo en de Tasmaanse wolf zijn de 2 bekendste diersoorten die recent nog zijn uitgestorven. Er gaan nog constant diersoorten dood. Er sterven duizenden diersoorten per jaar uit en het is daarom onmogelijk een snelheid of een laatste soort aan te wijzen. Maar het is dus absoluut onwaar dat er sinds de dinosauriërs geen diersoorten meer zijn uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ABSOLUUT niet als eerste, en ABSOLUUT niet als laatste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel met de tijd meegaan ParkietenLoverGirl!
Momenteel sterft er elke 3 uur een diersoort uit..

Toegevoegd na 12 minuten:
Dus het is voor ons op gv eigenlijk niet te beantwoorden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke drie uur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja... vond dit op gva.be.. maar kan de link niet goed doorgeven (mobiel)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of hbvl.be.. bij 'wetenschap'..
Helaas zijn er in dit millennium al weer 3 dieren uitgestorven verklaard. Het gaat om de Pyreneeën Steenbok waarvan het laatste exemplaar stierf op 6 januari 2000 in Ordesa Nationaal park in spanje en een west-afrikaanse aap, de miss waldron rode franjeaap. Het laatste exemplaar is in oktober 2000 gestorven. En de Westelijke Zwarte Neushoorn (2006) in afrika.
Dit zou wel eens het eerste duidelijke teken kunnen zijn dat er een uitstervinggolf van grote dieren aan zit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het IUCN heeft een lijst met uitgestorven dieren. Hier staan lang niet alle dieren op, in feite alleen de vaak wat grotere dieren die - behalve de dinosauriers - veelaal door toedoen van de mens zijn uitgestorven.

Welke microscopisch kleine dieren uitgestorven zijn of aan het uitsterven zijn is niet duidelijk.

Een van de laatste dieren die ik kan vinden op de lijst is de Caribische monnikszeehond (uitgestorven tussen 1952 en 1996).

Er zijn ook dieren die in de natuur (waarschijnlijk) zijn of bijna zijn uitgestorven, maar die middels fokprogramma's in dierentuinen nog een marginaal bestaan leven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heel recent (zie website van Peter Maas)

Madeira Groot Koolwitje, Pieris brassicae wollastoni, 29-30 oktober 2007

Westelijke Zwarte Neushoorn, Diceros bicornis longipes, 8 juni 2006

Po'o-uli, Melamprosops phaeosoma, 28 november 2004

Pyreneeën Steenbok, Capra pyrenaica pyrenaica, 6 januari 2000

Zanzibar Luipaard, Panthera pardus adersi, 1996

Gouden Pad, Incilius periglenes, 1989

Gebogen Parelmossel, Epioblasma flexuosa, 1988

Atitlanfuut, Podilymbus gigas, 1987

Kauai-o'o, Moho braccatus, 1987

Holdridge Pad, Incilius holdridgei, 1986

Noordelijke Maagbroedkikker, Rheobatrachus vitellinus, March 1985

Zuidelijke Maagbroedkikker, Rheobatrachus silus, November 1983

Tecopa Eierleggende Tandkarper, Cyprinodon nevadensis calidae, 16 February 1982

Javaanse Tijger, Panthera tigris sondaica, 1980s

Mount Glorious-beekkikker, Taudactylus diurnus, 1979

Duingentiaanblauwtje, Maculinea alcon arenaria, 1979

Colombiaanse Fuut, Podiceps andinus, 1977

Toegevoegd na 8 minuten:
De Noordelijke Witte Neushoorn (Ceratotherium simum cottoni) is sinds 2008 niet meer gezien en vermoedelijk in het wild uitgestorven. Er leven er in ieder geval nog 8 in dierentuinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de westelijke zwarte neushoorn is vrij recent (2006)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_Zwarte_Neushoorn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Yangtse Rivierdolfijn . Ondanks intensief onderzoek werden er vanaf 2007 geen exemplaar meer aangetroffen .

www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/1312697/Legendarische-rivierdolfijn-blijkt-uitgestorven.htm

Toegevoegd na 4 minuten:
Gelukkig zijn er nog andere rivierdolfijnen. Maar volgens dit artikel in Wikipedia is iedere soort rivierdolfijn uniek omdat ze alle apart zijn geëvolueerd . ( geen gemeenschappelijke voorouder ) .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rivierdolfijnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitsterving gaat hand in hand met evolutie, want waar de ene soort succes heeft, delft de andere het onderspit. Sinds het leven op aarde begon is minstens 99 procent van alle soorten die ooit leefden weer verdwenen, en op zijn minst bij vijf gelegenheden zijn in vrij korte tijd grote aantallen soorten uitgestorven. De laatste massa-uitsterving 65 miljoen jaar geleden plaats en vaagde de dinosauriërs en vele andere levensvormen weg. Ondanks zulke catastrofen bleef het totale aantal soorten door de bank genomen stijgen, althans tot voor kort.

De laatste tijd zien we het tempo van uitsterving snel stijgen, door ingrepen van de mens in de natuurlijke ecosystemen. Vooral primaten, tropische vogels en de meeste amfibieën lopen nu gevaar. Het ziet er ook niet naar uit dat de achteruitgang weldra gestuit wordt, omdat de evolutie veel minder snel nieuwe soorten oplevert dan er nu soorten uitsterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht nog een paar dagen tot dat de olie de Mississipi delta heeft bereikt. De driepotige kwak kwak redt het niet. Ook de zoutwatersteltaloper zal het loodje leggen. We doen erg ons best.