Waarom zou de ene muggensoort wel besmettelijke ziekten overbrengen, en een andere soort niet ?

We worden steeds gerust gesteld door overheid en gezondheids instaties met de kreet "die muggensoort komt hier niet voor".
Het gaat dan om het overbrengen van b.v. malaria of nu de laatste tijd het ZIKO virus.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het is niet zo, dat deze ziekteverwekkers simpelweg met besmet bloed meereizen met de mug. Anders zou HIV bijvoorbeeld ook door muggen overgedragen kunnen worden.

Als de mug een besmet persoon steekt, wordt de mug ook geïnfecteerd. Dengue- , chikungunya- , gele koorts- en het Zika-virus besmetten de speekselklieren van de Aedes mug, als de mug virussen van een besmet persoon binnen krijgen. Dit virus vermenigvuldigd zich actief binnen de vlieg. Ook wordt het virus overgedragen op de eitjes, waardoor het virus kan overwinteren.
Een week nadat de mug besmet is geraakt, kan de mug het virus overdragen als deze een gezond persoon steekt.
Virussen zijn specifiek in welke cellen ze kunnen besmetten. Het Zika-virus is niet in staat de speekselklieren van muggen in Nederland te besmetten. Daarom kunnen onze muggen deze ziektes niet overdragen.

Malaria is een parasiet, dus veel complexer dan een virus. Malaria parasieten (Plasmodium sp.) hebben een aparte levencyclus binnen de Anopheles mug. De parasieten gaan een ontwikkeling door in de darmen van de mug en verplaatsen dan naar de speekselklieren. Wanneer de mug dan een persoon steekt, kunnen de parasieten de bloedbaan binnendringen en ziekte veroorzaken.

Dus kortom, een muggensoort kan een ziekte overbrengen, als deze zelf ook besmet kan worden door de ziekteverwekker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn honderden muggensoorten, maar slechts een klein deel daarvan steekt mensen of dieren en veroorzaakt overlast.

Alleen steekmuggen die besmet zijn geraakt met ziektekiemen kunnen mensen ziek maken. Als bepaalde exotische muggen zich hier zouden vestigen dan zouden ze eventueel ziektes zoals knokkelkoorts (dengue) en chikungunya kunnen overbrengen, bijvoorbeeld van reizigers die deze ziekten mogelijk meenemen.

Bloedzuigende geleedpotigen (waaronder insecten) worden vectoren genoemd. Zij kunnen ziekteverwekkers kunnen overbrengen op mensen en/of dieren. In Nederland voorkomende (inheemse) soorten steekmuggen, knutten en teken kunnen virussen en/of bacteriën overdragen. Ook zijn er vectoren die door menselijk toedoen buiten hun natuurlijke verspreidingsgebied voorkomen. Deze zogeheten exotische vectoren worden soms ook in Nederland waargenomen.

Bij de tot nu toe in Nederland onderzochte exotische muggen zijn geen ziekteverwekkende virussen aangetroffen. Het risico dat in Nederland exotische muggen aanwezig zijn die drager zijn van ziekteverwekkende virussen is erg klein.

Dat Nederlandse steekmuggen geen ziektes overbrengen komt doordat zij in ons land geen geïnfecteerde slachtoffers kunnen steken om zo virussen, bacteriën of parasieten bij zich te krijgen. Die mogelijkheid hebben tropische steekmuggen helaas wél.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Dat Nederlandse steekmuggen geen ziektes overbrengen komt doordat zij in ons land geen geïnfecteerde slachtoffers kunnen steken om zo virussen, bacteriën of parasieten bij zich te krijgen. Die mogelijkheid hebben tropische steekmuggen helaas wél." Dit klopt niet helemaal. Behalve dat er geïnfecteerde mensen moeten zijn, moet ook een geschikte vector aanwezig zijn. In Nederland zijn (nog) geen tropische steekmuggen die het Zika-virus kunnen overdragen. Zie verder mijn antwoord.