Is de afwijking van de armen en benen erfelijk bij het slaapmiddel softenon?

De zwangere vrouwen die het slaapmiddel softenon hebben gebruikt baarden later gehandicapte baby's met kortere ledematen. Is deze afwijking van de ledematen erfelijk??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
Erna55
8 jaar geleden
Nee, de afwijking is niet erfelijk.
Denk maar even : de vrucht was al aan het groeien , had dus al DNA, en TOEN nam de moeder het medicijn. Daarmee is het DNA niet veranderd, maar de "geplande " groei is verstoord.

Antwoorden (1)

Nee. Het medicijn heeft geen invloed op het erfelijk materiaal van het kind, maar heeft de groei van ledematen en/of andere lichaamsdelen van de foetus in de baarmoeder belemmerd.

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.kennislink.nl/publicaties/softenon-vloek-en-zegen :
Het toenmalige slaapmiddel Softenon bevatte twee spiegelbeeldvormen van het molecuul thalidomide. Een daarvan veroorzaakte ernstige verstoringen van de ontwikkeling van een jonge vrucht.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus het is ook niet erfelijk omdat beide ouders dit verschijnsel niet hadden, toch?
Amadea
8 jaar geleden
Die vraag snap ik niet. Deze afwijking treedt op na het slikken van Softenon in een bepaalde fase van de zwangerschap. Of vader en moeder zelf een lichamelijke afwijking hebben heeft daar niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is ook geen vraag maar een opmerking om te kijken of ik het wel degelijk begrijp.
Amadea
8 jaar geleden
Kennelijk nog niet. Het is erfelijk als het in jouw erfelijk materiaal zit, jij het dus overneemt van je vader en/of je moeder. Dan pas kan je het eventueel weer aan jouw kind doorgeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat vraag steller bedoelt beide kinderen uit meerdere ouders met softenon handicap nemen een kindje is er dan nog een verhoogt risico op een kindje met een handicap tengevolge van het softenon gebruik van zeg de grootmoeder .
Amadea
8 jaar geleden
Daar geef ik naar mijn idee een duidelijk antwoord op, Kapperkort. Lees het nog maar eens!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord van Amadea is juist en naar mijn mening ook duidelijk. Softenon tastte het erfelijk materiaal van de ongeboren vrucht niet aan en de handicaps die het gebruik van softenon veroorzaakte waren dus niet erfelijk.