Kan er sprake zijn van een gesloten voedsel kringloop in een ruimte station?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, die kosmonauten worden toch niet door ET's opgegeten...?!
tinus1969
8 jaar geleden
Alles kan, koffie kan, thee kan. Het is alleen niet makkelijk te realiseren.

Antwoorden (1)

Nee. Kenmerkend voor voedselketens is dat bij elke schakel in de keten ongeveer 90 % van de energie verloren gaat. Daarom ook is een voedselketen zelden langer dan vier schakels. Van het voedsel dat astronauten in hun ruimtestation zouden kweken zou dus zo veel energie verloren gaan bij de consumptie dat er nooit genoeg energie zou overblijven om hen blijvend van voedsel te voorzien. Die energie zou van de zon moeten komen maar dan is de keten niet meer gesloten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die energie zou van de zon moeten komen maar dan is de keten niet meer gesloten. Dus onze keten is ook niet gesloten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als alleen zonne-energie wordt gebruikt, zou ik de keten nog steeds gesloten noemen. Meestal gaat het toch om de materie-kringloop als we het over voedselketens hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee onze keten is ook niet gesloten. Dat zou je wel merken als de zon ophield met schijnen toch?
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips; biologen etc beschouwen een voedselkringloop als gesloten als er alleen zonne-energie (strikt genomen: entropie) wordt ingestopt, en verder alle stoffen/elementen wordne gerecycled.
Thecis
8 jaar geleden
Het systeem is wel degelijk gesloten, maar we moeten de randvoowaarden van ons systeem aanpassen. De zon (maar ook de maan) maakt een wezenlijk onderdeel uit van het systeem (de maan wel een stuk minder, dat wel).
Maar het systeem aarde + zon (met name het licht en de warmte) is een gesloten systeem. En zo wordt het ook beschouwd. Met andere woorden, dit antwoord is fout (want staat in de categorie Biologie en de algemene consensus is dat de aarde als een gesloten systeem beschouwd mag worden).