Degenereert de westerse mens?

Dankzij toepassing van techniek blijf DNA behouden dat voorheen niet behouden bleef. Is dat wetenschappelijk gezien ook echt zo? Is er dan een een omgekeerde evolutie ofwel degeneratie gaande? Kan de toekomstige soort zonder techniek nog wel overleven als soort?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Het lijkt erop, gezien de mensen die anders snel gestorven zijn.

Vergeet echter het effect van culturele evolutie niet! Die werkt mijns inziens ook heel sterk, misschien wel sterker dan de klassieke natuurlijke selectie.

Verder is overerving niet zo simpel. Genen zijn geen vlagjes die allemaal één eigenschap doen en aan of uit staan. De werkelijkheid is veel ingewikkelder en wat ergens een nadeel oplevert kan elders in het genoom misschien wel een groot voordeel opleveren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is absoluut dat we genetische defecten langer in de populatie houden, en dat daarom het aantal mensen met genetische ziektes toe zal nemen. Kijk bv naar suimpele dingen als kinderen met hazelippen ed. Veel kinderen zouden 500 jaar geleden geen mogelijkheden hebben gehad om te overleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Depressieve mensen worden er nog wel eruit gefilterd. Ik zal mij bijvoorbeeld nooit voortplanten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, ik heb wel eens gehoord dat er 6 miljoen mensen in nederland anti depressiva slikken, dus die vlieger gaat dan niet op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen ik nog anti depressiva slikte had ik na een hele korte tijd al een vriendin.
Misschien moet ik weer eens naar de huisarts gaan.
Stilstand is achteruitgang. Als de wereld verandert zou de mens ook moeten veranderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder exact bewijsmateriaal , schat ik het percentage van degeneratie bij de westerse mens , vooral op warme zomerdagen ,rond de zeventig per cent en dan baseer ik me nog uitsluitend op een voorzichtig observatiegedrag van op grote afstand van het specimen homo erectus: publiek gedrag als comazuipen, hoolganisme, vestimentair gedrag, schreeuwachtige gorgelgeluiden, middenvingertjes, een hoog flodder gehalte,an. De realiteit van degeneratie overtreft de fictie.