Helft van mijn wiet blad is geel. Is dit normaal? (Zie foto)

Dit is al ongeveer 3 weken zo. Plantjes zijn één maand oud.

Toegevoegd na 31 minuten:
* lichtgroen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het normaal is, maar ik vind het er wel leuk uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat brengt vast geluk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij denkt dat de politie niet ook op goeie vraag zit? gjegje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is medicinale wiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oja, sorry vanzelfsprekend.

Het beste antwoord

Wat je op de foto laat zien is een vorm van bontbladigheid.
Bij alle soorten planten kunnen gele , rose of witte verkleuringen optreden die ontstaan door een mutatie.
Dit kunnen zijn, stippen, vlekken, strepen of precies de helft van het blad een andere kleur.
De planten zijn verders gezond, alleen door minder bladgroen kunnen erg bonte planten wel eens minder hard groeien.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik heb gele, rose en witte verkleuringen genoemt, dat zijn de meest voorkomende, maar alle afwijkende kleuren vallen hieronder, dus ook lichtgroen, soms geeft een verkleuring ook aan dat het een virus infectie is, zonder dat de plant er schade van ondervind, bij de bontbladige tuinplanten zijn veel soorten die een virus infectie hebben, bij jouw plant niet het geval omdat de scheiding precies in het midden van het blad zit, soms zijn er dan ook nog vreemde bladvergroeingen, als die er leuk uitzien wordt er mee doorgekweekt, de meest bekende is momenteel wel het japanse wilgje op stam, die behalve groene blaadjes ook blaadjes heeft met wit, rose en lila er in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kwestie van erfelijkheid inderdaad. twee verschillende kleurallelen ''muteren'' en zorgen voor een gemengde kleur. dit komt overigens ook voor in mensenogen. sommige mensen hebben namelijk een blauw en groen oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat niet om het blad maar om de knoppen

Toegevoegd na 1 minuut:
dit in reactie op de bovenstaande reacties..bedoel ik mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is bijzonder zeg. het blad ziet lichtgroen. nog niet eerder gezien dit. duidelijk geen ondervoeding. iets anders, misschien een virus? lokale pigment stoornis denk. geen zorgen. ik zit steeds te denken, of dit geen waardevolle mutatie is, hmmmm Laat die plant groeien, bewaar zaadjes, als die er eventueel tussen zitten. misschien bloemetjes eraan? het is een plant met afwijking. in de gaten houden, kweker.