Vanaf hoeveel meter vanaf het middelste punt van de aarde is er leven en hoever is dat vanaf het aardoppervlak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

In de diepste oceaantroggen is er nog leven. Dat is bijna 11.000 meter onder de oceaanoppevlakte. Daarmee is het de diepste punt op de aardkorst.

De gemiddelde radius van de aarde is 6.371 km. Laten we zeggen dat deze radius tot aan het zeeniveau is . Dat betekent dat het leven in het diepste punt van de oceaan ongeveer 6.360.000 meter van "het middelste punt" [sic] van de aarde verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onder de grond leven natuurlijk de nodige beestjes, maar ze leven niet dieper dan enkele meters onder de grond. Dat is dus te verwaarlozen als je dat alleen al afzet tegen de dikte van de aardkorst (gemiddeld zo'n 35 kilometer).

Het "diepste" leven zit dus zoals de vorige beantwoorder al aangaf in de oceaantroggen; 11.000 meter vanaf de zeespiegel.