Is het in biologische zin juist om een mustang(paard) wild te noemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo ben ik weer ik zet even wat definities op een rij. Wild (bijvoeglijk naamwoord) worden plantenen dieren genoemd die niet gecultiveerd worden maar 'in het wild' leven (volgens wikipedia is een mustang dus wild) wild niet tam
(volgens woordenboeken.nu is een mustang wild) bijvoeglijk naamwoord - niet aan mensen gewend, bang voor mensen
Voorbeeld: er lopen veel wilde katten in Amsterdam
zoals voorkomt in de natuur
Voorbeeld: dit zijn wilde rozen, ze worden niet [..] (volgens betekenis-decinitie.nl is een mustang wild)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@FelixArnhem "Voorbeeld: er lopen veel wilde katten in Amsterdam zoals voorkomt in de natuur" Heel bijzonder en lastig voorbeeld. Er lopen geen wilde katten, geen verwilderde katten, maar zwerfkatten rond in Amsterdam zou ik zeggen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwilderde_kat#Definities
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens beweert niemand dat een verwilderde kat niet ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als een wilde en op een zelfde manier leeft, alleen dat deze veel beter verwilderd genoemd kan worden, omdat je dan direct laat zien dat de achtergrond(historie) en DNA dus ooit gedomesticeerd is. Ik denk dat de definitie die aangehouden wordt de Amerikaanse is. Eentje die veel beter aansluit op wat wij steeds proberen te duiden. "Wildlife traditionally refers to non-domesticated animal species, but has come to include all plants, fungi, and other organisms that grow or live wild in an area without being introduced by humans." Daarom is de term verwilderd zoveel beter voor een mustang dan wild. Immers uit de naam verwilderd blijkt al deze wild is in een vorm maar ook nog eens dat deze afstamt van iets wat ooit door mensen getemd is. Had je antwoord geplust. Denk niet dat het onjuist is om de mustang wild te noemen, alleen heel onhandig omdat er een veel veel veel betere term voor is. https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2009/07/27/de-intrinsieke-waarde-van-dieren-in-performancepraktijken/270709-dl-1439-rapport-intrinsieke-waarde-circusdieren.pdf Zie de eerste tabel voor een classificering van wild naar gedomesticeerd. Waar verwilderde dieren dus pas in cat IV staan, waaruit je dus kan opmaken dat we met een ander soort wild te maken hebben dan cat I wild.

Het beste antwoord

Nee, volgens verschillende bronnen (waarbij ik de aantekening maak dat de tekst van die bronnen verdacht veel op elkaar lijkt).

"Met mustangs duidt men in dagelijks taalgebruik “wilde paarden” aan. Maar het gaat eerder om verwilderde paarden, daar bijna alle “wilde” rondzwervende paarden in Amerika afstammen van paarden die oorspronkelijk tam waren. Vandaag is het enige echte wilde paard het Przewalskipaard, dat uit Azië komt."

In plaats van "tam" gebruikt een andere bron weer het woord "gedomesticeerd".
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nope volgens de definitie in de Nederlandse taal is een wild dier een dier dat niet gecultiveerd wordt en in het wild leeft. Deze mustanggen worden niet gecultiveerd en ze leven in het wild daarom voldoen ze aan de definitie.