Is er een manier van voort bewegen die óf niet meer voorkomt óf die wel mogelijk is maar nooit is ontwikkeld?

Organismen kunnen zich voortbewegen door te lopen, zweven, vliegen, rennen, zwemmen en ja wat doet een slak eigenlijk...glijden? En al deze manieren kunnen ook weer op een net andere manier worden gedaan. Bijvoorbeeld eerst de twee linkerbenen en dan de twee rechterbenen of horizontale of verticale zwembewegingen.

Maar zijn er manieren uitgestorven of nooit ontwikkeld die echt anders zijn maar die wel mogelijk zijn gezien de condities van de aarde?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Escher heeft er ooit een bedacht, het wentelteefje (zie het plaatje in de link)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
Dat is een leuke manier

Andere antwoorden (3)

Rijden (voortbewegen op wielen) is technisch mogelijk maar geen enkel organisme doet het van nature.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De Nederlandse kunstenaar Theo Jansen, heeft heel wat toestellen gemaakt die zich voortbewegen door gebruik te maken van wind.
Waar steeds wind is, zou (??) een levend wezen, zich geleidelijk aan kunnen ontwikkelen door van deze gratis energie, gebruik te gaan maken. Kunstmatig is dit reeds mogelijk.

Toegevoegd na 3 dagen:
Deze bewegingen ontstaan door gebruik te maken van windenergie. Er bestaat al een vorm van rechtstreeks energiegebruik in de natuur. Al de koudbloedige wezens, maken gebruik van zonne-energie om hun lichaam op te warmen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De toestellen van Theo Jansen lopen over het algemeen. Da's vrij natuurlijk voor dieren.
En op de wind zweven doet menig vogel en insect. (Soms tegen wil en dank ;-p)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt. Was aanvankelijk ook mijn gedacht om dit niet te plaatsen.
Er zijn een aantal basisbewegingen in de natuur aanwezig: zwemmen, vliegen, kruipen en lopen. Maar wanneer je deze toestellen (gewrichten, bewegingen) en de manier van lopen bekijkt, sluit het toch aan bij de vraag dacht ik. Ik meen geen ander dier te herkennen in die bewegingen. Het bewegen op zich kan tevens zonder voedsel, spijsvertering, verbranding, zuurstof en dergelijke. Toch uniek dacht ik.
Zal dit ooit voorkomen tijdens de verdere evolutie, of een vorm ervan? Heel utopisch, doch wat er vandaag niet is, kan er morgen wel zijn.
Ja, er zijn zeker manieren uitgestorven, maar doordat ze uitgestorven zijn, kunnen ze natuurlijk NIET bekend zijn. Bewegingsvormen worden namelijk op dit moment nog niet echt 'opgespoord' omdat we niet weten hoe we fossielen op die wijze zouden kunnen 'interpreteren' en we dus geen geschiedenisboekjes hebben daarover.

Men vermoed echter dat er insecten waren en ooit hoorde ik van een fossiel waarbij men zich afvroeg wat 'de functie van bepaalde beentjes' zou geweest zijn. Als ik die vraag ooit nog eens hoor, zal ik met dank uw vraag hierbij in mijn achterhoofd houden: misschien bewoog dat beest zich op een andere manier vooruit.

Maar heel zeker, als je de variëteit ziet waarmee bijv. een kolibri in de lucht 'blijft hangen', moeten er zeker nog heel wat bewegingsvormen geweest zijn. Zie ook de aparte vragen hier over 'hoe vliegt een vlieg' met de afgeleide vraag die ik me toen stelde 'hoeveel energie verbruikt een dagvlieg om tot 8 uren te kunnen vliegen met een (voor ons gezien) beetje suiker'?

Een studie die ook een beetje in de richting van je vraag ging, was ooit een studie hoe de 'poten' van de diverse zoogdieren zich ontwikkelden naargelang hun manier van lopen, waggelen tot zelfs schuifelen en ook de zeeschildpad heeft geen erg gewone manier van vooruitschrijden en er zijn ook slangen die 'rollen', 'diagonalen' dan wel zich verplaatsen eerder op een manier als een zeester.