worden je hersenen zwaarder als je iets hebt geleerd?

door het ontstaan van meer axonen wordt naar mijn idee de dichtheid van de hersenen groter. Klopt dit? worden daardoor de hersenen zwaarder?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is goed mogelijk dat hersenen zwaarder worden als je iets geleerd hebt. Enkele onderzoeken wijzen in die richting. De vraag is misschien nog wel in hoeverre dat blijvend is. Jongleren blijkt bijvoorbeeld door stimulatie van de visuele cortex de hersens te vergroten: "Hersenen van mensen die leren jongleren krijgen meetbaar meer grijze stof . Vooral de gebieden die de verwerking van de visuele informatie beheersen, worden tot procenten vergroot. In de bewegingscentra zijn geen wezenlijke veranderingen te zien. Dit blijkt uit een onderzoek met een hersenscanner van de universiteit van Jena en Regensburg, dat is gepubliceerd in Nature. Volgens de onderzoekers is het voor het eerst dat wordt bewezen dat volwassenen menselijke hersenen nog in omvang kunnen veranderen, behalve dan door ziekten of ouderdom. Dat was tot nog toe alleen gezien in dierstudies." Die dierstudies kwamen nav studie over dieren die met speelgoed actief zijn, waarbij hun hersens tot 10% toenamen: " De dieren die samen leefden en met veel speelgoed, waren de hele tijd actief. Zij waren constant bezig met het uitvinden hoe het speelgoed werkte en hoe zij samen konden spelen. De diertjes hadden veel meer verbindingen tussen de neuronen in hun hersenen. De verbindingen waren groter en sterker. Sterker nog, hun hele brein was 10% zwaarder dan dat van de dieren die alleen leefden en zonder speelgoed. De dieren die hun hersenen trainden door met elkaar en het speelgoed te spelen, waren ook nog eens slimmer. Ze waren namelijk beter in het oplossen van problemen en het leren van nieuwe dingen. Zelfs de oudere dieren werden slimmer en ontwikkelden meer verbindingen in hun hersenen als zij de kans kregen om met nieuw speelgoed en anderen te spelen. Als wetenschappers deze oudere dieren in een hok stopten met jonge dieren en nieuw speelgoed, groeide hun brein met maar liefst 10%! " Kortom het is zeker mogelijk dat je hersens zwaarder worden! Maar hoeveel is een beetje de vraag en waardoor misschien ook wel. http://pdf.swphost.com/Sozio/100/oefenfolder_mindset_def.pdf https://jonglerenengezondheid.wordpress.com/2012/01/02/jongleren-maakt-de-hersenen-zwaarder/

Nee, niet echt. Het eerste wat men deed, eigenlijk tegen de toestemming van Einstein zelf, was immers zijn hersenen onderzoeken. Er was geen enkele significant verschil met hersenen van alle andere mensen, inclusief die van u en mij. Maar nadien werd het onderzoek nog eens overgedaan en dan wou vond men wel een verschil in de... gliacellen, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gliacel voor een voorlopige tussenstand van zaken van 'wat men gliacellen' noemt, hoewel het deels weer een kunstmatige indeling is. Zelf ben ik nu al meer dan twee jaar een tiental uren per week bezig met sport, en inderdaad, het eerste effect lijkt dat uw vetmassa afneemt en de spiermassa toeneemt. In het begin werd ik zwaarder. Nu ik echter ook na twee jaar blijkbaar een hogere VO2MAX heb en ook iets sneller kan lopen, vermager ik terug omdat het lichaam zelf voelt dat het een betere efficiëntie krijgt. Er zijn twee onderzoeken die stellen dat dit ook bij de hersenen het geval is: als je lang studeert, vormen zich zeer veel verbindingen, en is er geen gewichtstoename meer maar een hogere efficiëntie. Tegelijk stelt men zich de vraag hoe het nu juist zit met de myeline, een soort vet dat een baby niet zo veel heeft en volgens mij ervoor zorgt dat een baby NIET te veel denkt en niet ontploft in zijn/haar hoofdje door de overgevoeligheid van de zintuigen als je pas geboren bent. Door myeline gaat de doorvoersnelheid duizenden malen omhoog beetje bij beetje en worden de hersenfuncties optimaal. Dus nee, het gaat over biochemische geheugencellen en elektrische zenuwinteracties maar de opslagcapaciteit had je al. Als je je hersenen iets steviger wil maken en laten groeien, dan moet je je kinderen hard masseren tijdens dat je hun hoofd wast. Zelf ga ik nu bij elke demente bejaarde, als ik er de kans toe krijg, ook gaan voelen aan hun hoofdhuid en het valt mij werkelijk in een verhouding van 9 op 10 op, dat hun hersenen blijkbaar gekrompen zijn en het bovendeel van het hoofd heel zacht is. Volgens komt er hierdoor ruimte in de synapsspleten en gebeurt de geheugenoverdracht niet goed meer, en moeten we geen grote wetenschappen daar bij halen (bij mijn moeder van 87 met 11 kinderen is haar hoofd nog steeds hard daar en als ik die ondervraag over familieherinneringen, krijg ik een gigantische hoeveelheid en scherpe informatie die ze bovendien nog steeds zelf checkt). Veel sporten, en baby's stimuleren in hun 'waarom'fase, geeft betere hersenen, niet noodzakelijk grotere. +j

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100