worden je hersenen zwaarder als je iets hebt geleerd?

door het ontstaan van meer axonen wordt naar mijn idee de dichtheid van de hersenen groter. Klopt dit? worden daardoor de hersenen zwaarder?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
ronron1212
8 jaar geleden
Gelukkig niet.
erotisi
8 jaar geleden
Zou kunnen, mensen die ouder worden of met Alzheimer zien hun hersenvolume tot zo'n 30% verminderen. Waarbij de hersencellen afsterven en de verbindingen worden verbroken.
Nu zal dat massa verlies grotendeels liggen aan het verminderen van het aantal cellen, terwijl de verbinding zelf meer bestaat uit activering door toename van actiepotentiale en vermeerdering van bloedtoevoer. Maar die laatste zijn in verhouding tot de massa zelf van cellen veel minder groot
Ritsuka
8 jaar geleden
nee, en de grootte van hersenen zegt niks over slimheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dat zo zou zijn, dan zouden er mensen moeten zijn, die hun hoofd zonder hulp(middel) niet meer kunnen tillen.
erotisi
8 jaar geleden
En voor een goede geleiding van de nieuwe verbindingen is de aanwezigheid van myeline om de axonen ook heel belangrijk, dus dat zou ook kunnen bijdragen aan de extra massa, maar het gaat natuurlijk allemaal om microgrammetjes
Erna55
8 jaar geleden
Einstein :
Met een gewicht van zo’n 1.230 gram was het brein van Albert Einstein allesbehalve verschillend van dat van een doorsnee volwassene. Doch wat wel anders was, was de structuur van zijn brein.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://groei-en-statische-mindset.blogspot.com/2014/10/hersenen-van-de-londense-taxi.html Londense taxichauffeurs hebben een vergrote hippocampus omdat ze alle plaatsen moeten weten. Stoppen ze met werken, dan wordt die weer normaal.
Ik denk dat die dan ook zwaarder wordt.

Antwoorden (2)

Het is goed mogelijk dat hersenen zwaarder worden als je iets geleerd hebt. Enkele onderzoeken wijzen in die richting. De vraag is misschien nog wel in hoeverre dat blijvend is.

Jongleren blijkt bijvoorbeeld door stimulatie van de visuele cortex de hersens te vergroten:
"Hersenen van mensen die leren jongleren krijgen meetbaar meer grijze stof . Vooral de gebieden die de verwerking van de visuele informatie beheersen, worden tot procenten vergroot. In de bewegingscentra zijn geen wezenlijke veranderingen te zien.

Dit blijkt uit een onderzoek met een hersenscanner van de universiteit van Jena en Regensburg, dat is gepubliceerd in Nature. Volgens de onderzoekers is het voor het eerst dat wordt bewezen dat volwassenen menselijke hersenen nog in omvang kunnen veranderen, behalve dan door ziekten of ouderdom. Dat was tot nog toe alleen gezien in dierstudies."

Die dierstudies kwamen nav studie over dieren die met speelgoed actief zijn, waarbij hun hersens tot 10% toenamen:
" De dieren die samen leefden en met veel
speelgoed, waren de hele tijd actief. Zij waren constant bezig met het
uitvinden hoe het speelgoed werkte en hoe zij samen konden spelen.
De diertjes hadden veel meer verbindingen tussen de neuronen in hun
hersenen. De verbindingen waren groter en sterker. Sterker nog, hun
hele brein was 10% zwaarder dan dat van de dieren die alleen leefden
en zonder speelgoed.
De dieren die hun hersenen trainden door met elkaar en het speelgoed
te spelen, waren ook nog eens slimmer. Ze waren namelijk beter in het
oplossen van problemen en het leren van nieuwe dingen.
Zelfs de oudere dieren werden slimmer en ontwikkelden meer
verbindingen in hun hersenen als zij de kans kregen om met nieuw
speelgoed en anderen te spelen. Als wetenschappers deze oudere
dieren in een hok stopten met jonge dieren en nieuw speelgoed, groeide
hun brein met maar liefst 10%! "

Kortom het is zeker mogelijk dat je hersens zwaarder worden! Maar hoeveel is een beetje de vraag en waardoor misschien ook wel.

http://pdf.swphost.com/Sozio/100/oefenfolder_mindset_def.pdf
https://jonglerenengezondheid.wordpress.com/2012/01/02/jongleren-maakt-de-hersenen-zwaarder/
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar leren vindt juist ook plaats doordat overbodige verbindingen (waarvan vooral jonge mensen er veel hebben) verdwijnen. Dus de relatie tussen leren en de grootte (zwaarte) van de hersenen is zeker niet eenduidig.
Zie bv. dit persbericht van de KNAW: https://www.knaw.nl/nl/actueel/nieuws/leermechanisme-van-het-volwassen-brein-ontdekt
erotisi
8 jaar geleden
Leuk artikel! Je hebt het over overbodige verbindingen, maar het artikel spreekt voornamelijk over remmende verbindingen die verdwijnen; dus geheel overbodig waren ze aanvankelijk niet: " De hersenonderzoekers tonen nu aan dat de verbindingen die deze remmende hersencellen maken op grote schaal verdwijnen als het volwassen brein nieuwe vaardigheden moet leren."
Nee, niet echt. Het eerste wat men deed, eigenlijk tegen de toestemming van Einstein zelf, was immers zijn hersenen onderzoeken. Er was geen enkele significant verschil met hersenen van alle andere mensen, inclusief die van u en mij.

Maar nadien werd het onderzoek nog eens overgedaan en dan wou vond men wel een verschil in de... gliacellen, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gliacel voor een voorlopige tussenstand van zaken van 'wat men gliacellen' noemt, hoewel het deels weer een kunstmatige indeling is.

Zelf ben ik nu al meer dan twee jaar een tiental uren per week bezig met sport, en inderdaad, het eerste effect lijkt dat uw vetmassa afneemt en de spiermassa toeneemt. In het begin werd ik zwaarder. Nu ik echter ook na twee jaar blijkbaar een hogere VO2MAX heb en ook iets sneller kan lopen, vermager ik terug omdat het lichaam zelf voelt dat het een betere efficiëntie krijgt.

Er zijn twee onderzoeken die stellen dat dit ook bij de hersenen het geval is: als je lang studeert, vormen zich zeer veel verbindingen, en is er geen gewichtstoename meer maar een hogere efficiëntie. Tegelijk stelt men zich de vraag hoe het nu juist zit met de myeline, een soort vet dat een baby niet zo veel heeft en volgens mij ervoor zorgt dat een baby NIET te veel denkt en niet ontploft in zijn/haar hoofdje door de overgevoeligheid van de zintuigen als je pas geboren bent. Door myeline gaat de doorvoersnelheid duizenden malen omhoog beetje bij beetje en worden de hersenfuncties optimaal.

Dus nee, het gaat over biochemische geheugencellen en elektrische zenuwinteracties maar de opslagcapaciteit had je al.

Als je je hersenen iets steviger wil maken en laten groeien, dan moet je je kinderen hard masseren tijdens dat je hun hoofd wast. Zelf ga ik nu bij elke demente bejaarde, als ik er de kans toe krijg, ook gaan voelen aan hun hoofdhuid en het valt mij werkelijk in een verhouding van 9 op 10 op, dat hun hersenen blijkbaar gekrompen zijn en het bovendeel van het hoofd heel zacht is. Volgens komt er hierdoor ruimte in de synapsspleten en gebeurt de geheugenoverdracht niet goed meer, en moeten we geen grote wetenschappen daar bij halen (bij mijn moeder van 87 met 11 kinderen is haar hoofd nog steeds hard daar en als ik die ondervraag over familieherinneringen, krijg ik een gigantische hoeveelheid en scherpe informatie die ze bovendien nog steeds zelf checkt).

Veel sporten, en baby's stimuleren in hun 'waarom'fase, geeft betere hersenen, niet noodzakelijk grotere. +j
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb trouwens nog een hersenexperiment op mezelf dat ik hierbij ga toepassen: Ik heb tot mijn 50ste verjaardag gewacht om nu Bulgaars te studeren en ging naar dat land om te testen of ik terug kon naar mijn 'vroege jeugd' en kwam in een land waar ik niet kon lezen, niet kon schrijven, niet kon begrijpen, 0,0. Ik reed vast in een dorp waar geen auto's waren en na vijf plusuten van onbegrip, opende mijn hart zich op heel bijzondere wijze en begon ik voor het eerst lichaamstaal en klanken te 'voelen' en zo te begrijpen, maar dit leek niet echt over mijn hersenen te gaan. Na een vijftal maanden, begin ik nu pas licht in de duisternis te zien en kan ik ook Bulgaars schrijven in italics script (zo noemt men dat, echt heel mooi) en voel ik mijn hersenstructuren nu effectief veranderen. Als ik mijn Facebook ook nazie, zie ik ook echt dat mijn taalgebruik in het Engels dramatisch achteruit ga en de zinstructuren veranderen net onder invloed van dit Bulgaars (en wat Russisch dat ik er soms mee vergelijk waar mogelijk, ik schat dat 30% van Bulgaars Russisch is). Na je vraag ga ik straks ook proberen mijn hoofd te wegen op de weegschaal om dan te vergelijken met mijn hoofd binnen een drie à vijftal jaren (voor zover ik dat kan wegen en mijn spieren voldoende ontspannen kunnen worden) en ook dat statistisch bij te houden in combinatie met mijn totaal gewicht (ik vermager de laatste maanden terwijl ik net totaal ongezonde voedingsgewoonten heb en dus tegen alle boeken lijk in te gaan, maar mijn bewegingspatroon en flexibiliteit en snelheid lijken net dankzij suiker en vetten, zoals die myeline, voor een enorme fitheids te zorgen op LANGERE termijn en dat is natuurlijk wat we echt willen). Naar het schijnt, zou ik dan bij zelf te dementeren ooit (als men mij niet vroeger vermoord zoals Jezus en Pim Fortuyn omwille van mijn 'uitspraken' en 'terechtwijzingen'), eerst alles moeten vergeten dat ik na mijn 50ste leerde, tussen volledig dit Bulgaars. Ik geloof niet dat ik dat echter met mijn hersenen leer, maar dat heel mijn lichaam erbij betrokken is. Mijn hersenen mogen na mijn dood wel gewogen en onderzocht worden... +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de hersenen van demente mensen krimpen, lijkt het me sterk dat hun hoofd zachter aanvoelt. De hersenen zitten in de schedel. Als die niet meekrimpt, zou je geen verschil moeten merken, als die ook krimpt, zou het hoofd niet zachter worden maar de omtrek wel kleiner. Net als dat oudere mensen korter worden omdat hun skelet krimpt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb al met een paar medici afgesproken en we zullen kijken of we een objectieve meetmethode kunnen invoeren hiervoor. Zoals je zelf opmerkt, is het niet zo eenvoudig. Bij mijn moeder van 87 lijkt de botmassa zelf nog altijd niet echt afgenomen te zijn, maar zij 'onderhoudt' haar enorme melkdrinkgedrag, waar slechts weinig mensen van haar leeftijd zoveel liters melk nog aankunnen. Ik vermoed dus een aantal verbanden, maar dit wetenschappelijk falsifiëren met dubbelblinde methodes, is wel heel wat anders, dan vanuit je eigen ervaringen rondom je heen vertrekken. Dus dit soort opmerkingen, Pokemon, zijn meer dan welkom, vooral als je dit soort opmerkingen maakt waardoor we gedwongen zijn onze eigen vooringenomen perceptie af te leggen (een van de grote problemen van alle onderzoekers, en in de huidige tijd raakt het besef van dit soort 'beperkingen' almaar meer op de achtergrond). Maar je moet echt ZELF eens voelen aan de fontenellen van een baby na de geboorte en dat eens vergelijken met bepaalde heel oude mensen, een verrassende gelijkenissen. Weet je trouwens dat hersenen vloeibaar worden als ze bijv. in coma iemand in leven houden, maar hij hersendood blijft. Dat wijst ook wat in de richting van mijn/onze vermoedens hierboven. +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik reageer meestal ook niet omdat ik kritiek heb, maar omdat ik het interessant vind om er meer over te weten te komen. Ik ga eens aan een paar mensen van boven de 80 vragen of hun schedel ook zachter is geworden.