Waardoor heeft men op oudere leeftijd vaker een leesbril nodig dan een bril voor veraf?

Ouderdomsverziendheid of presbyopie is een oogafwijking die tot gevolg heeft dat men dichtbij slechter kan zien.

Met het ouder worden moet men de tekst steeds wat verder weg houden, om het nog scherp te kunnen zien. In de praktijk merkt men daar pas wat van na het 40ste levensjaar. Dan wordt de afstand namelijk meer dan de normale leesafstand van 30 cm. Meestal is vanaf de leeftijd van ongeveer 45 jaar een bril met positieve lenzen nodig ter correctie: een leesbril.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderdomsverziendheid

De lens is biconvex en heeft bovendien de eigenschap dat hij vervormbaar is: door innervatie van de accommodatiespiertjes rond de lens wordt de lens boller, waardoor het oog dichterbij scherpstelt.

Ontspannen de spiertjes dan trekt het straallichaam de lens weer plat. Hierdoor hebben de mens en veel andere diersoorten het vermogen om zowel dingen die ver weg liggen als dingen die zich dichtbij bevinden scherp te zien.

Dit accommodatievermogen gaat echter bij de mens tussen het 40e en het 50e levensjaar sterk achteruit door minder elastisch worden van de lens - dan hebben veel mensen een leesbril nodig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ooglens

Maar als de oorzaak van ouderdomsverziendheid is dat de ooglens minder elastisch wordt dan moet toch niet alleen dichtbij (boller worden van de lens) maar ook veraf (platter worden van de lens) zien een probleem worden.
Toch leest men alleen of overwegend over een leesbril, hoe kan dat?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
erotisi
8 jaar geleden
zie tevens minuut 32: http://www.sbs6.nl/programmas/de-lijf-show/videos/2pFWctJDUar/de-lijf-show-6-henny-huisman-ron-brandsteder-vs-sandra-schuurhof-selma-van-dijk
erotisi
8 jaar geleden
Ik vermoed dat je het net omdraait. De lens wordt juist boller door de spiertjes aan te spannen. In ontspannen toestand is de lens plat en ziet men meer in de verte
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk helpt dit:
http://www.lezen123.nl/157-waarom-een-leesbril
erotisi
8 jaar geleden
In je bron, crea, staat bijv. "de lens wordt minder flexibel en de ogen schakelen niet meer zo goed over van veraf naar dichtbij." En mijn vraag is dan waarom dat dan ook niet (in gelijke mate?) van dichtbij naar veraf? Helaas staat dat niet in je bron
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tsja het blijft raar. Ik draag vanaf mijn 8e een bril want ik ben bijziend. Maar, zo zei de oogarts vrolijk, er komt een tijd dat je geen bril meer nodig zult hebben, als je een jaar of 40 bent. En daarna heb je een leesbril nodig. de man had niet meer ongelijk kunnen hebben. Ik draag nog steeds een bril om veraf te kunnen zien en zet hem af om te lezen wat ik (net gecheckt) al vanaf 12 cm afstand kan (en ik ben 60). Aan een dubbelfocus kom ik de komende tijd vast niet toe... en ik heb altijd veel plezier gehad van mijn 'loupe-ogen'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
M'n natuurkunde leraar vroeger zei dat het met spierkracht te maken heeft. Je hebt dan niet meer de spierkracht om de lens te bollen, maar het kan nog wel uitstrekken als de spier ontspant. Geen idee of dat het juiste antwoord is...
erotisi
8 jaar geleden
@sebas86
Dat denken veel mensen, en ik dacht zelf dat dat ook wel een invloed zou zijn. Maar de dokter uit het quiz van mijn eerste reactie zegt toch duidelijk dat het met de elasticiteit van de lens te maken heeft, evenals de vele websites die de lens en niet de spier als oorzaak aanwijzen. Dus ik vermoed dat je natuurkunde leraar het niet juist heeft, iig niet wat betreft de onderliggende problematiek. Gelukkig heeft hij meer verstand van natuurkunde.....;-)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bewijst maar weer dat 'gezond verstand' niet alles is. Natuurkundig gezien zit er wel wat in natuurlijk ook als het biologisch niet zo lijkt te zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@erotisi ik snap het nog steeds niet

Antwoorden (1)

Ik ben 50 jaar en heb dit gebeuren als een enorme 'levensschok' (shock) ervaren, maar vond intussen wel waardoor het vrij onvermijdbaar is en sluit dus heel graag aan bij uw vraag.

Niet alleen met de 'oogspieren' gebeurt dit, maar op hetzelfde moment merk je bijvoorbeeld ook dat dit gebeurt met je blaas. Hoewel ik nu meer sportman ben dan vroeger en dit ook deed om mijn eerste zware verouderingsaanval te 'stuiten' (inclusief mijn ogen), blijkt dit niet heel mogelijk te zijn.

Om hier enkel van spiertjes versus pezen versus zenuwen te spreken, zou ik liever het begrip 'spanningsvezels' gebruiken. Ik verduidelijk even:

Laat het mij vergelijken met een 'rekker' (Vlaams) of 'elastiek' in een onderbroekje voor mannen en vrouwen. Het werkt heel goed en krimpt terug tot de normale lengte nadien, tot je het zoveel keren gewassen hebt. Cellen (incl. zenuwcellen) regeneren zich een aantal malen goed, en na zo'n zeven jaar zijn veel cellen volledig gehergenereerd in uw lichaam. Maar na een aantal keren volledig herkopiëren begint het mis te lopen: we verouderen effectief, de kopie is minder goed dan het origineel.

De 'rek' gaat eruit en in ontspannen toestand (idem voor Benjikoord dat een maximaal aantal sprongen mag gebruikt worden) wordt het plotseling iets groter. Idem voor de blaas: ze kan in gespannen toestand nog veel aan, maar men begint te 'persen' om het restje eruit te krijgen (dat persen is ook op jongere leeftijd niet zo gezond volgens mijn allerintelligentse vriendin die apotheker is in Kortrijk).

Met de ogen is het ook zo: je kunt ze spannen en focussen tot in een erg extreme mate, maar vanaf een bepaalde leeftijd wordt het 'bereik' minder tussen ontspannen en gespannen toestand. En dat maakt dat je ogen niet TERUG kunnen focussen.

Bij ging plots mijn bijziendheid iets meer achteruit, nauwelijks van 2,50 naar 3,00 aan een kant, en daar liep het mis: met die bril van 3,00 kon ik plots op 47 jarige leeftijd NIET meer lezen (mijn vader had dit al op 37 jarige leeftijd als ik mij goed herinner, dus ben ik 10 jaar gezonder dan hem, no lo so?). En ik postte dit op het oude (minder door beheerders tussenkomende en verplaatsende) goeievraag.nl met zeer handige tips daarbij als variofocus bril, maar nu gebruik ik mijn 'oude' bril met 2,50 versus mijn nieuwe bril). Met deze, kan ik in de auto ook mijn Iphone lezen in de houder en mijn GPS systeem bedienen zonder problemen maar nummerplaten in de verte lees ik enkel met 3,0.