Wat is het nut/oorzaak dat thymine van het DNA is veranderd in uracil van (m)RNA?

Uracil kan beschouwd worden als de gedemethyleerde vorm van thymine. Het komt niet voor in het DNA; daar wordt het vervangen door thymine.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uracil

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Het beste antwoord

Aangezien RNA voor DNA is ontstaan, is je vraag eigenlijk verkeerd om. Waarom wordt in DNA thymine ipv uracil gebruikt is relevanter.

Hier zijn meerdere redenen voor:
1. Thymine is minder gevoelig voor UV-straling, waardoor minder mutaties ontstaan in het DNA
2. Thymine 'paart' beter met adenine, uracil wil nog wel eens bindingen aan gaan met de verkeerde basen, waaronder uracil zelf
3. Door een chemische reactie (deaminatie) van cytosine in DNA, wordt uracil gevormd. Dit gebeurt per dag 100x per cel en zou leiden tot vele mutaties. Een speciaal enzym 'uracil DNA glycosylase' repareert deze mutaties. Als uracil ipv thymine gebruikt zou worden in DNA, zou dit herstelmechanisme niet werken. Er is immers geen onderscheid tussen 'correct' geplaatste uracil en gedeamineerd cytosine.

Al met al is met thymine het DNA dus stabieler als erfelijk materiaal en zorgt daardoor dus voor meer overleving van het nageslacht.

Om terug te komen op je originele vraag. Het methyleren van uracil om thymine te vormen kost energie. Aangezien mRNA alleen tijdelijk nodig is om een eiwit te produceren, zal het niet efficiënt zijn om energie te verspillen aan methylering van uracil voor de aanmaak van RNA.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk stel je vraag de verkeerde kant op: Waarom is uracil in RNA (dat was er eerst) veranderd in thymidine in DNA (dat was later)?

En daar is een simpel antwoord op: uracil is niet stabiel en kan makkelijk omgezet worden in cytosine. Dat leidt tot een mutatie van U naar C (met complementair van A naar G), en dat is ongewenst. Dus heeft 'de evolutie' een stabielere variant van U ontwikkeld, namelijk T, voor in DNA, waar dat vanwege baseparing relevant is.
tinus1969