Waardoor wordt een ooglens minder elastisch?

Het accommodatievermogen van de ooglens gaat bij de mens tussen het 40e en het 50e levensjaar sterk achteruit door minder elastisch worden van de lens - dan hebben veel mensen een leesbril nodig.
Nu kan ik me ook voorstellen dat door de verminderde elasticiteit je daardoor ook minder goed veraf kunt zien. Maar is dat ook zo?

Maar waardoor komt dat? Zijn dat dezelfde oorzaken die zorgen voor cataract?
Op hoge leeftijd treedt bij veel mensen vertroebeling van de lens op: grijze staar of cataract

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ooglens

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (1)

Hi, dat is niet zo moeilijk. Pak maar eens een elastiek voor je en trek er voor langere tijd flink aan. Zo zal je zien dat het elastiek op een gegeven moment niet meer terugveert naar zijn oorspronkelijke vorm, maar uitgerekt blijft.
De dierlijke ooglens werkt precies hetzelfde. De hele dag zijn bij het accommoderen (verstellen van de lens om scherp te zien op verschillende afstanden) spiertjes eraan aan het trekken om de lens de gewilde vorm te geven. Op een gegeven moment gaat de elasticiteit simpelweg een beetje uit deze lens zoals je gezien hebt bij het elastiek. De lens valt dan niet meer terug in zijn oorspronkelijke vorm en zal of gelaserd moeten worden, of gecorrigeerd moeten worden met een bril (holle lens, ofwel + sterkte)