Als iedere burger een dubbelganger heeft, is dan maar de helft van de wereldbevolking uniek?

Er wordt wel een beweert dat iedere wereldburger heeft. Als dat zo is, zou maar de helft van de burgers een uniek uiterlijk hebben. Klopt dat?

Toegevoegd na 55 seconden:
Ik bedoelde uiteraard dat iedere wereldburger een dubbelganger heeft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat wordt beweerd hoeft nog niet waar te zijn en voor deze bewering bestaat geen enkel bewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als iedereen een dubbelganger zou hebben, dan is er dus helemaal niemand uniek.
De enige die uniek is, is degene die géén dubbelganger heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De aanname dat iedereen op de wereld precies 1 dubbelganger heeft, is inderdaad onzin. Waarom zou dit zo zijn? Het zou alleen maar waar zijn als je denkt dat er een soort magisch proces aan de gang is, waarbij een godheid of iets dergelijks dit heeft bepaald. In feite heb je gewoon de genen en de omgeving, die tezamen het uiterlijk van iemand bepalen. Het kan dan zijn dat er mensen zijn die erg veel op elkaar lijken, maar dit is dan dus niet meer of niet minder dan toeval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Definieer uniek. Bijvoorbeeld; Iedereen heeft andere vingerafdrukken, dus is iedereen uniek. Of is dat op een te diep detailniveau en moet het op een globaler niveau zijn? Welk is dat dan?
Erna55
8 jaar geleden
Er wordt wel beweerd... Ja, er wordt erg veel beweerd zonder dat er enige grond voor is.
Er werd beweerd dat de Titanic niet kon zinken, er wordt beweerd dat er geen mensen op de maan zijn geweest, er wordt beweerd dat we geregeld ontvoerd worden door buitenaardse wezens...
Amadea
8 jaar geleden
Hé merkwaardig, ik kreeg een notificatie dat Erna55 heeft gereageerd met de vraag "Wat is een dubbelganger?". Maar die vraag staat hier helemaal niet. Toch vind ik het leuk daar even op te antwoorden, want ik heb zelf op twee geheel verschillende locaties in Nederland meegemaakt dat mensen totaal versteld stonden dat ik daar was en niet op hen reageerde. Ze konden niet geloven dat ik niet de persoon was die zij kenden! Dus ik heb zeker weten tenminste één, en misschien zelfs wel twee dubbelgangers rondlopen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gast164368
Het schijnt ??? dat iedereen ongeveer zes dubbelgangers heeft.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zo-vind-je-jouw-eigen-dubbelganger
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen zal wel iemand of meerdere mensen hebben die goed of sprekend op hen lijk(t)en. Mij hebben ze ooit ook eens aangesproken in een zaak. Een medewerker dacht dat ik haar nonkel was. Ik moest 2 keer uitleggen dat ik het niet was (net zoals bij Amadea). Het gekke was dat haar nonkel in Breda woonde, amper 20 km bij mij vandaan. Al bij al zal niemand dezelfde genen hebben als zijn dubbelganger(s). Dus iedereen is uniek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een dubbel ganger kan . Dus iemand kan veel op iemand lijken . Maar het DNA pakket is een heel ander verhaal . Dus jij kan extreem op mij lijken maar geen piano spelen of zonder moeite een stukje componeren . En jij kan weer goed tekenen . Nee ieder persoon blijft uniek . Zelfs tweelingen met bijna het zelfde genen pakket . Wist je dat er zelfs gespiegelde tweelingen voorkomen .

Antwoorden (3)

Ieder gezicht is uniek. Er kan iemand heel veel op je lijken. Maar in details zie je altijd verschil. Zelfs bij eeneiige tweelingen
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://nos.nl/artikel/2028731-dubbelgangers-ontmoeten-elkaar-bij-toeval-in-zelfde-dorp.html
De vraagstelling is interessant, maar de conclusie klopt niet dat de helft van de wereldbevolking dan uniek zou zijn.
Het begrip dubbelganger is rekbaar. Door de grote hoeveelheid mensen, zal de aanname wel kloppen, de macht van het getal.
Echter zal er een kleine groep mensen zijn die geen dubbelganger heeft en een kleine groep die er twee hebben. Dan zijn er drie mensen die op elkaar lijken, naast de gevallen van eeneiige drielingen. (Als die al bestaan)
Conclusie: Er is op de wereld maar een kleine groep mensen die "uniek" zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Eeneiige drielingen bestaan inderdaad. Een risicovolle zwangerschap, die ook goed kan aflopen. Zie maar: https://goo.gl/GGygeF
Erna55
8 jaar geleden
Wat is een dubbelganger ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een dubbelganger is? Daar is een definitie van:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/dubbelganger
Een dubbelganger is een persoon die buitengewoon sterk op een ander lijkt.
De term look-alike wordt vooral gebruikt voor mensen die sterk lijken op een beroemdheid, politicus of andere bekende persoonlijkheid.
http://www.betekenis-definitie.nl/Dubbelganger
Mooie en puur wiskundige vraag, zoals mijn leerlingen me af en toe stellen (en waar ik erg dankbaar voor ben).

Als we uw vraag omzetten, dan stelt u het volgende:

26 mensen noemen A, B tot en met Z.
Als 'men' (ajajaj, daar begint het al) stelt dat A een dubbelganger heeft, dan stelt u meteen dat zijn dubbelganger dezelfde dag geboren is en dus dezelfde leeftijd heeft, er hetzelfde uitziet van gezicht maar ook qua grootte lengte en zelfs vorm van geslachtsdeel en beharing. U begrijpt het al: ik heb verschillende dubbelgangers in mijn leven gehad, maar geen van allen blijkt mijn dubbelganger te blijven na een paar jaar.

1. Een dubbelganger is dus niet gelijk, maar D = A'. Bovendien heeft hij soms ook als dubbelganger nog een ander Y=A''.

2. De dubbelganger heeft, volgens zijn omgeving niet A als dubbelganger, maar meestal nog iemand anders. We blijven hiervoor meestal wel binnen een eigen cultuur, dus dubbelganger in een andere cultuur worden niet opgemerkt (blanken, roden, gelen, zwarten, innuïts en alle nuances), dat is bizar, maar het is zo.

Doordat het enkel een deelaspect betreft als dubbelganger ("die loopt helemaal zoals jij" is weer iets anders), zit je met een kwadratische 'foutstructuur'.

Dus, hoeveel dubbelgangers je op een bepaald moment ook zou hebben, zelfs mijn moeder die een eeneïge tweelingzus heeft, lijkt in de verste verten eigenlijk niet op die tweelingzus. Ook al verwarden veel mensen hen tot hun 50ste levensjaar nog met elkaar maar staat mijn moeder voor moeder Maria en haar tweelingzus eerder voor Maria Magdalena... Buiten die vijf letters hadden die niet veel meer gemeen met elkaar, dacht ik (hoewel Moeder Maria met Jezus toch ook een buitenechtelijk kind moet gehad hebben, strikt wetenschappelijk gezien).

Samengevat:

Van de 26 mensen A tot en met Z is er geen dubbelganger op wiskundig vlak. Wel iemand met gelijkaardige kenmerken, dus kun je meer dan 26 deelverzamelingen maken en dan zit je in de leerstof venndiagrammen eerste middelbaar.

Nu begrijp je wellicht wel dat er geen 13 mensen zijn op die 26 met elk een dubbelganger, maar 26 met op sommige vlakken een 'deelverzamelingsgenoot op kenmerk' en dat je daar met het bewerkingsteken 'gedeeld door' nergens mee komt.

Een appel en een peer zijn beiden fruit. Maar een peer en aardappel lijken dan meer op elkaar dan een appel en een aardappel. Toch kun je van elk zeggen dat ze misschien wel vanuit een bepaald standpunt even elkaars dubbelganger zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kweet dat je intelligent ben Jean-Marie, maar wat je precies met je antwoord bedoelt, ontsnapt mij volledig. Het komt me ook zeer verward over. Ik heb ooit eens gehoord dat het niet zo belangrijk is wat je zegt, maar hoe je het zegt. Dat plaatse mis ik bij jou, zeker in dikt antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Dit is filosoferen. Nadenken, onmogelijke combinaties analyseren, verbanden leggen en er steeds minder zeker van zijn of je op de juiste weg bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc: Elke zin, elke naam is filosoferen. Je naam spreekt voor mij alleen al boekdelen, JoanDArc! Belangrijkste is trouwens dat we onderweg blijven en elkaar helpen maar nederig blijven tussen onze arrogante wetenschappelijke momenten door. Mooi gezegd. PS, @Fader: ik ben NIET zo intelligent, net minder dan anderen (maar zit tussen een aantal zeer intelligente mensen en heb daardoor heel hard leren werken). Daardoor leg ik verbanden waar mensen die soms erg intelligent zijn, het erg moeilijk mee hebben. Deze verwachten een bepaald denkpatroon, een voorgeschreven weg. Het 'hoe' zou moeten ondergeschikt zijn aan het 'wat'. Zowel het 'hoe' als 'wat' je zegt, is belangrijk, maar soms moet de lezer tegen zichzelf eens zeggen: Nu ga ik eens een grote inspanning leveren om dit te lezen, het vannacht te laten bezinken, het morgen nog eens te lezen en te kijken of ik de stap kan maken naar de 'ander' en mijn kennis verruimen met die van anderen. Dat laatste vereist niet zozeer intelligentie, maar hard werken, geduld en doorzettingsvermogen. Daar heb ik er dan wel weer erg veel van, maar iedereen kan dat hebben want dat vergt training en is in mijn ogen geen natuurlijke aanleg. PS: Jean Marie is één van mijn broers (alle namen van de 11 kinderen van mijn moeder, let op 'hoe' ik het zeg/schrijf: Marie-Jeanne, Marie-Claire, Jean Philippe, Jean Louis = hoogbegaafd, Jean Marc = ikke, Jean Claude = hoogtechnologisch begaafd, Jean Paul = hoogbegaafd, Jean Luc, Marie-Rose, Jean Marie en Jean Pierre; dit verklaart meer van mijn brede kennis en discipline dan wat ik als spermazaadje meekreeg van mijn extreem begaafde maar soms moeilijke te verdragen vader). +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@VanBelleJean, het doet mij denken aan de moeder die alle kinderen Jean als eerste voornaam had gegeven. Zij verklaarde : als ik Jean roep, komen zij allemaal, roep ik hen bij de achternaam dan komen er maar een paar. Die lieve vrouw heeft nagedacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is zowel een lieve vrouw als een keiharde vrouw, maar wie zoveel kinderen heeft, staat voor iemand met extreem veel energie. Het echte verhaal is als volgt: Er bestonden geen antriconceptie of de kerk had mijn ouders wijsgemaakt dat ze dat niet mochten nemen. De eerste twee kinderen kregen de naam Jean Pierre en Jean Marie (het streepje werd vergeten door de stadsambtenaar als mijn vader het in beschonken wijze aangaf, toen nog de gewoonte met twee getuigen die men ter plaatse diende te 'tracteren' en daarom ook daar rondhingen speciaal daarvoor). Dan kwam een meisje Marie-Rose (met streepje). En toen deden ze door, mijn vader was, net als ik, bijzonder vruchtbaar en 'een gevaar voor zijn vrouw' (ook net als ik, driemaal meteen prijs, mijn vrouw wou initieel geen kinderen maar bij twijfel maakte ik daar meteen gebruik van, enkel voor het derde kind hebben we tweemaal 'moeten', lees mogen natuurlijk, vrijen) met de naam Jean. Maar mijn moeder wou per se nog een meisje en er... kwamen zes jongens na elkaar. Op haar 45ste kocht ze het laatste, nummer 11 en was ze, met de miskramen ertussen, meer dan 10 jaar zwanger in haar leven. Ze is nu 85 en nog extreem sterke n helder, dus een vrouw om een boek over te schrijven. Ze vindt zichzelf nog steeds dom, maar nu besef ik dat zij hoger begaafd was door haar nederigheid dan mijn vader met hoge autistiforme intelligentie die net daardoor zijn kennis erg moeilijk overdroeg aan ons... maar bizar genoeg gelovig bleef tot over zijn dood heen (laatste zin kan ik zelf niet uitleggen, maar als je 50 wordt, zul je dit misschien ook wel zo aanvoelen). Dus 11 kinderen, deels door gebrek aan anticonceptie en deels door drang nog meisje te willen... Een keer ze er zijn, moet je natuurlijk wel je egoïsme laten varen, want kinderen koop je uit egoïsme, maar een keer ze er zijn is het met dat egoïsme meteen ook gedaan... Gelukkig maar, ik zou het niet anders willen. Mijn ouders bleven ook bij elkaar hoewel ze het veel moeilijker hadden dat tegenwoordig voor een prul scheidende koppels die denken dat een huwelijk op emotionele verliefdheid zou moeten gefundeerd zijn... +je