Is een amandel een echte noot?

In de plantkunde is een noot een enkelvoudige dopvrucht.

Dopvruchten behoren tot de droge vruchten en hebben één zaad (zelden twee) waarvan het steenachtige of houtachtige omhulsel (de vruchtwand) of een deel daarvan bij rijpheid zeer hard wordt. Vruchten die aan deze definitie voldoen worden ook wel echte noten genoemd" Aldus onderstaande bron.

Maar even verderop wordt een amandel niet als een echte noot gezien maar als een culinair opgevatte noot:
"Hier volgen enkele voorbeelden van vruchten en zaden die als "noten" bekendstaan in de culinaire betekenis, maar dat niet zijn in de botanische betekenis:

Amandel (noot), het zaad van een steenvrucht"

Waardoor is de amandel dan geen echte noot terwijl het mi wel aan de bovenstaande definitie voldoet? Of toch niet...?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noot_%28plantaardig%29

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

Nee, een amandel is geen echte noot. Zoals de bron vermeldt is een noot een vrucht met een uit 1 geheel bestaande harde buitenwand. Een amandel is de pit van een vlezige vrucht (dus geen harde buitenwand) die op haar beurt weer een harde houten wand bezit (uit 2 delen, dus ook daarom geen noot).
Een pinda 'noot' is een peulvrucht (met buitenwand uit 2 delen, de ongedopte pinda' s)
Een walnoot is dus ook geen noot want (a) er zit een zachte ' appel' aan de buitenkant en (b) de houten wand bestaat uit 2 delen.
Wel een echte noot is de hazelnoot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik zie nergens staan in de bron dat de harde buitenwand uit 1 geheel moet bestaan.
Het eetbare deel van de amandel is het eigelijke zaad dat omgeven wordt door een harde 'pit' (steenvrucht). Ik weet niet of om die harde pit nog iets zit, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Amandel_%28noot%29. Op die fotos zie ik geen andere bestanddelen. Of denk jij dat in de eetbare amandel het zaad zit ipv is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach, is zelfs een walnoot ook al geen noot? Ik wist dat een walvis geen vis was, dus ik zie een patroon.