kan het zijn dat je zonder blinde darm geboren wordt? Indien dit kan, heeft het dan gevolgen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je blinde darm is een stukje wormvorming aanhangsel aan een darm van een paar centimeter. Het loopt 'dood' en dat heet ook wel blind. ALS je zonder dat stukje geboren wordt zul je daar niet zomaar achter komen ook al omdat dat geen gevolgen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet nıet hoe en waarom je zonder blinde darm geboren kan worden, maar mijn blinde darm is verwijderd na een onsteking en ik weet wel dat je zonder een blinde darm kunt leven. Ik leef jaren zonder een blinde darm en ik merk het niet eens dat die er niet meer is. De functie van een blinde darm is nog altijd omstreden.
Reddie
12 jaar geleden
Zonder blinde darm kun je in elk geval geen blindedarmontsteking krijgen. Mazzel.

Het beste antwoord

In principe kan je altijd zonder iets geboren worden of met iets extra's. In theorie kan je dus zonder blindedarm worden geboren.

De blindedarm is een blind eindigende zak van de dikke darm die zich bij de mens rechts onder in de buik bevindt. Het laatste deel van de dunne darm (het ileum) eindigt namelijk niet in het begin van de dikke darm maar mondt zijdelings uit in het caecum, een centimeter of 10 van het uiteinde. Dit blinde distale uiteinde is nu de blindedarm.

De primaire functie van de dikke darm is het opnemen van water en zouten uit het verteerde voedsel. De spieren in de wand van de dikke darm kunnen de inhoud kneden om de vochtopname te verbeteren.

Zonder blindedarm zal dus de rest van je dikke darm het water en het zout opnemen uit je voedsel. Wellicht zal je ontlasting meer vocht en zouten bevatten.

In je blindedarm is overigens een hogere dichtheid van aerobe bacteriën tegenover de rest van de darmflora. Zonder blindedarm zou dit door andere delen moeten worden opgevangen.

Overigens wordt het wormvormig aanhangsel vaak blindedarm genoemd. Deze kan, zo ver we nu weten, zonder verdere gevolgen worden weggenomen.