Zouden we nog beter zien als we drie ogen hadden?

Het voordeel van twee ogen is dat we diepte kunnen zien. Maar als er nog een oog bij komt zouden we dan nog beter diepte kunnen zien?

erotisi
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk niet. want dan zouden we wel 3 ogen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eentje op m'n achterhoofd zou misschien wel handig zijn.

Het beste antwoord

Je hebt minimaal 2 ogen nodig om diepte te kunnen zien. De afstand tussen de twee ogen bepaald hoe nauwkeurig je diepte kunt zien, in de zin van dat je de afstand tussen jou en het punt waar je naar kijkt beter kunt schatten. Hoe verder de ogen uit elkaar staan, hoe beter dit is (met als voorwaarde dat het beeldveld van de ogen overlapt, een eend heeft een heel groot beeldveld maar zie alleen een klein gebied recht voor zich diepte omdat daar de beeldvelden overlappen, wat wel weer handig is bij het vliegen).

Een derde oog draagt eraan bij, mits goed geplaatst, dat je een groter beeldveld krijgt en ook, mits goed geplaatst, dat je over dat bredere beeldveld ook nog diepte kunt zien.

De vraag is wat je er aan hebt. Dat is dan weer een leuke evolutionaire vraag. Drie ogen vragen meer hersencapaciteit voor de verwerking van de beelden. Hersenen zijn de energie slurpers van ons lichaam. Dus dat extra oog moet een significant voordeel hebben wil het zich ontwikkelen. Gezien het feit dat we er maar twee hebben is in de evolutie gebleken dat de kosten van drie ogen niet opwegen tegen de baten hiervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vast niet. Maar misschien al wel veel eerder, bijvoorbeeld bij de cambrische explosie. Ik kan je "De vis in ons" van Neil Shubin aanraden waarin wordt uitgelegd hoe ons "bouwplan" is ontstaan (en hoe ze daar achter zijn gekomen). Feitelijk is de opbouw van grote delen van ons lichaam terug te voeren naar constructies die al bij het ontstaan van het leven door het evolutionaire examen zijn gekomen. 3 ogen is daar niet als succesvol uitgerold, anders hadden wij, of andere diersoorten, dat wel gehad.

Andere antwoorden (2)

Tja... Andere hypothese:
0 ogen zien 1 dimensie (effectief dus nix)
1 oog ziet 2 dimensies (geen diepte)
2 ogen zien 3 dimensies
Dus zien 3 ogen 4 dimensies?

Enneh... Die spinnen met 16 ogen dan?...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De twee ogen zijn een evolutionaire erfenis, die samenhangt met de vroege stadia van vissen, salamanders en dergelijke waar de ogen van de larven groter zijn dan de rest van de schedel. Alle energie wordt gestopt in twee zo groot mogelijke ogen (hoe groter het oog hoe beter de informatie.). Overigens hebben onze voorouders binnen de schedel een derde oog, de epifyse die dient als een tijdgever voor de biologische klok, bij ons zitten de lichtgevoelige cellen ten behoeve van de epifyse in de ogen, waar ze een soort geheim netwerk (onbewust) opzetten met de epifyse.
Bij die heel kleine larven is het makkelijk in te zien dat vier ogen geen evolutionair voordeel hebben (alle energie en voedingsstoffen uit het ei wordt gebruikt voor twee zo groot mogelijke ogen), waardoor natuurlijke selectie die mogelijke verdubbeling steeds meer heeft uitgesloten.
Bij springspinnen zien we een hele batterij oogjes aan de voorkant, die allemaal gebruikt worden om hun prooi waar te nemen en de afstand tot de prooi te schatten, dus op zich is een aantal extra ogen om diepte te zien geen slecht idee, ons verankerde en succesvolle bouwplan sluit het echter uit dat zoogdieren ooit vier ogen gaan ontwikkelen.