Wat is het meest vruchtbare dier?

Een mens krijgt ongeveer gemiddeld zo'n 2 kinderen in zijn leven. Een vis zal vermoedelijk al veel meer nakomelingen krijgen. Maar welk dier krijgt de meeste nakomelingen? Ik laat hier even buiten beschouwing hoe lang dat die nakomelingen zelf leven.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
melige koolluis (theoretisch 809 miljoen ton voortplanting) maanvis (300 miljoen eitjes per keer) muis (na 6 weken reeds vruchtbaar)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is in West-Europa c.q. Nederland ; een natuurlijk kindertal voor de mens als "diersoort" ligt om en nabij de 8, (ongeveer 1 per vier vruchtbare jaren) waarbij er in de praktijk dan ook nog enige overlijden. Meer dan 5 kinderen opvoeden tot volwassenheid is - eigenlijk vergelijkbaar met grote mensapen - is tamelijk uniek. De meeste kinderen krijgen diersoorten die zich ongeslachtelijk kunnen voortplanten, zoals - ik noem maar een zijstraat - bladluizen. De "winnaar" zou absoluut een insect of een vis kunnen zijn. Daar gaan er uiteraard ook weer de meeste van dood. Wie de meeste eitjes legt telt natuurlijk niet mee ; daarvan worden niet alle eitjes ook bevrucht. Zowel grote aantallen jongen met weinig tot geen zorg als kleine aantallen jongen met veel zorg, zijn succesvolle voortplantingsstrategieën. Als het onderwerp je interesseert, zou de De Larf van Midas Dekkers eens moeten lezen. Of De Vergankelijkheid, dat daarmee vrij veel overlap heeft.
SimonV
8 jaar geleden
Wellicht de maanvis. Een vrouwtje kan tot 300 miljoen eitjes in een legsel afzetten, wat geldt als record voor een gewerveld dier.
Hiervan worden drie miljoen eitjes bevrucht.
Uiteindelijk overleven slechts dertig maanvisjes… http://www.bioexpedition.com/ocean-sunfish/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vlooien? Konijnen? Ratten en muizen? Mieren?

Het beste antwoord

Vermoedelijk de Californische zeehaas. Van deze naaktslak is bekend dat een vrouwtje in 5 maanden tijd ongeveer 500 miljoen eitjes legde. De meeste leven maar een jaar maar het is bekend dat sommige individuen langer leven.