Is er een manier om de lijmstof van botten te simuleren?

ik heb een paar dagen terug een schedel van een wild zwijn gekregen van een leerling. Ik heb een foutje gemaakt door het op een temperatuur van 100C uit te koken om de laatste restjes (uitgedroogd) vlees en kraakbeen eraf te kunnen krijgen. Nu is dus de lijmstof uit de schedel gekookt, en breekt alles erg makkelijk.

Nu is mijn vraag: kan ik botten/schedels opnieuw goed stevig krijgen door het te behandelen met iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige dat ik voor oplossing kan bedenken is doorzichtige vloeibare hars,is enkel vloeibaar als het heet is.
Als je het eenmaal daar hebt aangebracht waar je het hebben wil laten afkoelen terwijl het hars tijdens het afkoelen kleeft,stijf en ook hard word maar doorzichtig blijft. En dan heb ik het over de zelfde soort hars waar men oa ook hengels van maakt,maar men heeft verschillende soorten hars voor allerhande toepassingen.
Zo is er ook ene die voornamelijk gebruikt word voor botten en schedels,al weet ik helaas niet waar je het kunt vinden of kopen omdat ik het nog nooit privé nodig hebt gehad.
Ik zal hier een link bijvoegen:Product Taxidermy Toepassingen: Skull reparaties, tand reparatie-, bot-reparaties, gewei en hoorn reparaties.Het Engelse "Skull" betekend schedel:http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.epogrip.com/taxi/taxi_epo_grip_paste_filler.htm Ik zal hier ook een link bijvoegen over de algemene toepassingen van hars en kunsthars:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hars
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en vooral dat het je lukt.
Kijk ook eens in de een doe het zelf winkel voor harshoudende lijm,en wees daar niet verlegen naar waarheid te vermelden waarvoor je het wil gebruiken,want je moest eens weten hoeveel doe het zelvers juist daarmee graag willen helpen omdat ze net zoiets als hobby hebben en dat over dit soort dingen en dus goed op de hoogte zijn en echt kunnen helpen,als ze dat willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gemerkt dat de eerste link niet open gaat,daarom krijg je ze bij deze nog eens: http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.epogrip.com/taxi/taxi_epo_grip_paste_filler.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet dit als een antwoord, dan kan ik je een plus geven, en eventueel als beste antwoord markeren!

Antwoorden (1)

Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van kooklijm, ook wel "beenderlijm" genoemd. Dat is een lijmstof die gemaakt is van botten. Als het warm is, is het erg kleverig en vloeibaar en als het afkoelt wordt het hard. Het stinkt als de ziekte, maar het is een prima lijm die wellicht ook voor botten gebruikt kan worden. Ik herinner me dat we het onder andere gebruikten om stoelpoten weer vast te zetten. De kleur is een beetje gelig/oker achtig.

Ik stel me voor dat je ook botten kunt impregneren met behulp van een oplossing van beenderlijm. Ik weet niet of dat gaat werken, maar wie weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het wikipedia artikel erover lees, denk ik niet dat dit een goed alternatief is. Het is gevoelig voor vocht, en in het lokaal waar het komt te staan wil het soms wel lekken...