Waarom ontstaat er een snellere spiercontractie bij een te laag natriumgehalte?

Hallo allemaal,

Wanneer je een te laag natriumgehalte hebt door te veel water drinken, want dan verdub je je bloed, zijn er gevolgen. Een ervan is een snellere spiercontractie dan normaal. Ik vraag me dus af waarom. Ik snap dan dus dat de actiepotentiaal sneller dan normaal bereikt word door het lage natriumgehalte maar waarom?
Ik dacht misschien doordat bij het axon de binnenkant positief is en de buitenkant negatief en door dit grote verschil is er een kleinere spanning over de wand van de zenuwcel en zal de drempelwaarde eerder bereikt worden?
Dan heb ik nog een kleine vraag: heeft dit lagere natriumgehalte invloed op de snelheid van het signaaltransport?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (1)

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiercontractie vind je een typische uitleg met zoveel moeilijke woorden om te zeggen dat men er eigenlijk nog niet veel van snapt... Ik durf hier zeggen dat de Keizer die dit schreef geen kleren draagt, de rest zegt: "wow, hoe mooi geschreven".

Ook bij dode kikkers kun je de spieren doen samentrekken met een elektrische puls, die test is al heel oud.

Nu probeert men de werking te verfijnen tot op het waanzinnige niveau, maar er is niet zo veel aan de hand eigenlijk: Door de elektrische impuls komt er een samentrekking. Hoe snel die komt, is afhankelijk van de geleiding. Daar het over de zenuwbaan loopt, is het niet echt zoals bloed, maar het vermelde Ca2+ is inderdaad wel een centraal gegeven daarin, en toen ik zondag mijn eerste halve triathlon uitliep, wist ik verdomd goed dat je met meer zout gemakkelijker je vocht binnenhoudt, en dat verwijst naar je uitleg naar ENERZIJDS bloedaderen en naar ANDERZIJDS de parallelle zenuwbanen.

Beide zaken hebben veel te maken ook met training en ook een beetje met aanleg, uw zoutcomplex is dan ook vooral van belang bij 100 meter sprinters als Usain Bolt, zie ook andere vraag hier op http://www.goeievraag.nl/maatschappij/vraag/247071/bedraagt-reactiesnelheid-usain-bolt maar zelfs daar zit 'anticipatie' op en is het geheel nog complexer.

De huidige stand van zaken wijst in simpele termen erop (heel complex op Wiki uitgelegd, maar nu zul je het wellicht kunnen herlezen en begrijpen) dat het 'zout der aarde' de impuls geeft om de spier te doen contrageren en het voorlopig zo genoemde myosine-ATP-complex activeert: kikkerpootjes gaan samen doordat calcium die elektrische spanning geleidt naar de spierkopjes (zuiver water geleidt NIET) en ATP = energie = verbranding.

Je kunt het deels vergelijken als de bougie die de ontsteking activeert zodat de koolwaterstoffen in een ontploffing (benzine) of gloeiproces (diesel) langs de bougiekop voor een vonk over die afstand. Calcium stuurt de common railinjectie.

In kern is er niet per se 'snellere spiercontractie' bij uitputting van de kaliumvoorraden, maar kan ook 'gewoontegevoeligheid' optreden: spieractie wordt gevoeliger en sneller bij 'running high'. Een lichaam is echt niet gemaakt voor extreme duursporten, natrium is ook bedoeld om (koel)water binnen te houden en eerst raak je kalium kwijt, dan calcium en beide moeten daarom heraangevuld worden met ZOWEL water als mineraalvoorraden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Las ook je laatste zin even opnieuw: Calcium heeft dus geen RELEVANTE rol in het signaaltransport, want dat is minimaal. Wel zijn krampen bijvoorbeeld het gevolg van te weinig mineralen door te veel water drinken en te weinig kalium, calsium, magnesium, natrium en dat heeft dan te zien met een verstoring van bovenvermelde 'ontstekingscyclus' waardoor je plots via een kramp kunt neervallen op een afstandsloop of kans loopt om om het gevoel te hebben dat je gaat verdrinken als je de kramp in je been er niet uit kunt 'shotten' tijdens een langere zwemtraining, zeker als je dat niet gewoon bent (onderkoeling is het grootste gevaar bij lange afstanden zwemmen, weet ik van mijn vriendin Chris Verbrugge °04/12/1960 die ooit het kanaal overzwom en mij dat ook wel zou willen leren). Het GEHEEL van energievoorraden (suiker en vet in cholesteroltransportblokjes in het bloed) EN mineraalvoorraden voor correcte elektrische zenuwwerking is dus van belang. Het is één groot proces, en hoe we het ook indelen, vergelijk het gerust met een auto (ook al is men boos daarvoor omdat ik het daarmee te veel zou simplifiëren, maar ik vind dat bijna alles wat de mens uitvindt, inclusief de meest complexe computers, maar een flauw afkooksel zijn van onze eigen werking). +je