Maken echt álle planten gebruik van fotosythese?

Is daar dus geen enkele uitzondering op?
Zo ja, gebeurt dat dan altijd via de chloroplasten of zijn andere manieren ook nog mogelijk, zoals bij sommige bacteriën?

Of zijn bijvoorbeeld vleesetende planten geen fotosynthese gebruikers?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
9.1K
Reddie
8 jaar geleden
Bacteriën zijn geen planten.
erotisi
8 jaar geleden
Dat weet ik, bacterien zijn bacterien behorend tot de prokaryoten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zij er wel degelijk. De Grote Bremraap kan men in Noord-Limburg en in Oost-Gelderland aantreffen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_bremraap
Ook dit is er eentje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spookorchis
tinus1969
8 jaar geleden
Vleesetende planeten eten vooral vlees om aan (organisch) stikstof te komen. Stikstof is schaars; het is niet voor niets één van de belangrijkste bestanddelen van kunstmest.
erotisi
8 jaar geleden
En hoe komen gewone planten dan aan stikstof?
Cryofiel
8 jaar geleden
Uit de bodem, waar het als onderdeel van de organische stof aanwezig is. Daarom komen vleesetende planten meestal voor op extreem arme grond.
erotisi
8 jaar geleden
of misschien nog via luchtwortels??
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee, vrije stikstof uit de lucht is voor planten onbruikbaar. (En als ze het al zouden kunnen gebruiken, waarom dan de moeite nemen luchtwortels te maken - waarom dan niet direct via de bladeren?)

Het beste antwoord

Ja, er bestaan planten die geen chlorofyl bezitten en die niet aan fotosynthese doen.

Omdat deze planten daardoor niet in staat zijn hun eigen energie te produceren, moeten ze parasiteren op andere planten, of samenleven met schimmels of bacteriën die energie leveren (bijvoorbeeld uit dood materiaal).

Een voorbeelden van zo'n planten is de Rhizanthella Gardneri. Dat is een orchidee die geheel ondergronds groeit. Zelfs de bloemen bloeien onder de grond!

Een ander voorbeeld is de Conopholis americana, een parasitaire plant die in het westen van Noord-Amerika en Canada leeft.

Een derde voorbeeld is de Monotropa. Deze plant leeft van half-vergaan organisch materiaal. Doordat de plant de oplosbare biologische stoffen uit dit materiaal opneemt, hoeft de plant zelf geen stoffen te synthetiseren uit kooldioxide. Daardoor heeft dit plantje geen licht nodig, waardoor het kan leven op de vaak zeer donkere bodem van dichte bossen.

Cryofiel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vleesetende planten hebben allemaal ook gewoon bladgroen en voorzien in hun energiebehoefte door fotosynthese. De insecten die ze daarnaast vangen dienen allereerst voor de aanvulling in voedingsstoffen, waar andere planten op andere plaatsen die uit de grond halen. Er is geen plant bekend die niet in de eigen energiebehoefte kan voorzien door fotosynthese. Vroeger dacht ik dat rode beuken geen bladgroen hebben maar dat bleek gezichtsbedrog: van dichtbij zijn de bladeren gewoon groen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaan zeker wel planten zonder bladgroen.
Ze leven op andere planten.
De bekendste zijn Schubwortel, warkruid en Bremraap.