Is onderstaand ooit écht wetenschappelijk onderzocht? Het zou technisch gewoon kunnen uiteraard.

Uit de film Flatliners:

Vier medische studenten (Nelson, Rachel, David en Joe) experimenteren in het geheim met bijna-doodervaringen door een hartstilstand te forceren. Het doel van de experimenten is het ontdekken van een eventueel leven na de dood

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het is niet onderzocht in de zin van hiervoor een experiment opzetten. Dat zou ethisch onverantwoord zijn!

Het is wél onderzocht door gebruik te maken van de ervaringen van mensen die "spontaan" een hartstilstand kregen, mensen die bijna overleden tijdens een operatie, mensen die bijna verdronken, enzovoort.

Verder zijn er experimenten gedaan tijdens hersenoperaties. Er zijn namelijk hersenoperaties waarbij het noodzakelijk is dat de patiënt bij bewustzijn blijft en aanspreekbaar blijft. Die experimenten zijn dan weer niet "als experiment" gedaan - dat zou weer ethisch onverantwoord zijn - maar er zijn bepaalde verschijnselen gezien, puur toevallig, tijdens een operatie die tóch al moest gebeuren.

Uit het samenvoegen van al die experiment-resultaten blijkt, dat de gerapporteerde bijna-dood-ervaringen reëel zijn. We hebben al een behoorlijjk goede indruk over de oorzaak van het waarnemen van BDE's. Enkele delen van BDE's, zoals het zien van een tunnel, het zien van een helder licht, en het gevoel dat je je lichaam verlaat, hebben we zelfs experimenteel kunnen opwekken.

We weten nog niet alles, dus het onderzoek gaat verder. Tot nu toe wijst alles erop, dat elk aspect van een BDE puur fysiologisch kan worden verklaard.

Wat er eventueel gebeurt wanneer iemand echt, dus onomkeerbaar, dood is, kan hiermee natuurlijk niet worden bepaald.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet is het nooit zo onderzocht. En als het onderzocht is, dan nog weet je niet of iemands ervaring echt was of dat het iets is wat alleen in zijn/haar hersenen zich afspeelde.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leven na de dood krijg je pas als je dood bent... Bijna dood is dan niet genoeg! Mensen die geloven dat dat bijna hetzelfde is, en daarmee wetenschappelijk bewijs, lopen op flinterdun ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het risico dat de patient overlijd aan een geforceerde hartstilstand is te groot, kortom dit zou dan illegaal moeten gebeuren. vandaar dat er vast geen artikelen over te vinden zijn.

''you cannot imagine an unconscious world without having been conscious while being unconscious.''