Bestaan er lieveheersbeestjes die mensen bijten?

Ooit heb ik gehoord, dat groene lieveheersbeestjes lelijk bijten.. zijn lieveheersbeestjes überhaupt in staat om een mens te bijten/steken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.1K

Het beste antwoord

Hoewel lieverheersbeestjes als lieve diertjes bekend zijn en zelfs als 'mascotte' tegen zinloos geweld gelden, zijn het een stelletje uitzuigers. Gelukkig van luizen en ander ongedierte. ;-) De laatste jaren schijnen er echter andere 'bozeheersbeestjes' uit Azië over te komen die ook agressief tegenover mensen kunnen zijn. Zij zijn niet rood, maar eerder oranje. Als ze bijten is het te vergelijken met een mierenbeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn familie heeft er afgelopen jaar in Denemarken erg veel last van gehad. Hele zwermen van die krengen die ook flink beten. Bozeheersbeestjes, mooi!

Andere antwoorden (4)

Lieveheersbeestjes bijten en steken niet. Althans niet met zo`n kracht dat een mens daar last van kan hebben.
Ze zijn ook niet giftig.

Als je ze vangt kunnen ze wel een gele vloeistof afscheiden, wat vlekken op je kleding/behang kan veroorzaken.

Die vloeistof schijnt bitter te smaken maar is verder niet gevaarlijk.

In sommige landen is het verboden om ze te vangen of te doden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee. ze leven van luizen die op planten leven en zijn dus bijzonder nuttig. Niet alleen de lieveheersbeestjes zelf, maar vooral ook de larven. die zijn zelfs zeer vraatzuchtig. ben er dus zuinig op. ze zijn niet alleen mooi, maar ook volledig schadeloos en bijzonder nuttig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of groene lieveheersbeestjes kunnen bijten weet ik niet,(bestaan die wel) maar die zwarte met rode stippen zeker wel.Mijn dochter verklaarde eens dat ze door zo'n beesje was gebeten of gestoken.Ik moest lachen omdat ik nog nooit had gehoord dat dit kon.De huisarts verklaarde echter dat dit wel eens voorkomt.Je kan er een klein rood plekje aan overhouden wat na een dag of 2 vanzelf weer wegtrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groene lieveheersbeestjes ken ik niet, maar andere lieveheersbeestjes kunnen wel degelijk bijten.
De een voelt daar weinig van, de ander reageert inderdaad net als op een beet van een rode mier.