Waarom heeft een kauw blauwe ogen?

Voor zover ik weet hebben andere kraaiachtigen donkere ogen. Waarom wijkt de kauw hierin af ten opzichte van de andere kraaiachtigen? Heeft het voordelen voor de kauw om blauwe ipv donkere ogen te hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

De blauwe iriskleur bij kauwen komt inderdaad alleen in het jeugdkleed voor. Dit verschijnsel komt in de vogelwereld vaker voor, o.a. bij kleine karekiet, grasmus en sperwergrasmus. Het is gewoon een stadium in de ontwikkeling naar het volwassen uiterlijk en heeft geen biologische functie. Ik heb nog gezocht naar de mogelijkheid dat kauwen dit gebruiken bij de herkenning van jonge vogels maar daarover is niets te vinden. Kauwen zijn dermate intelligent en sociaal dat ze jongen aan andere kenmerken herkennen, waaronder gedrag.