ze zeggen een dappere DODO, als ze dapper waren, waarom zijn ze uitgestorven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Het beste antwoord

Ach ja Dappere Dodo:
Dappere Dodo was de titel van de eerste kinderserie op de Nederlandse televisie, die door de KRO tussen 3 februari 1955 en 20 mei 1964 werd uitgezonden.

Het programma draaide rond scheepsjongen Dappere Dodo, die samen met zijn vrienden Kees, Oom Harrie, de kapitein, Opa Buiswater en Juffrouw Vulpen de wereld rondvaarde en allerlei avonturen beleefde.

De dodo (Raphus cucullatus) was een loopvogel die leefde in de bossen op het eiland Mauritius. Het dier was ongeveer een meter hoog en 20 kilogram zwaar en kon venijnig van zich afbijten met zijn grote snavel. Verder zou hij vrij hulpeloos zijn geweest. Zijn voedsel bestond uit zaden en vruchten. De dodo kon niet vliegen en had, tot de komst van Nederlandse kolonisten, geen natuurlijke vijanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo, jij wist het beter dan ik... mijn geheugen wordt oud ;-)
AWM
14 jaar geleden
Een plusje voor een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opa Buiswater!! LOL
AWM
14 jaar geleden
Ik geloof dat je zit te lachen om je eigen antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas de vierde die eindelijk met het juiste antwoord komt.
Plusje,natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, AM, ik lachte om de poepmolecuul z'n geheugen.
Dank voor de plussen.

Andere antwoorden (7)

ze waren dapper en zodoende deinsde ze nergens voor terug
en daarom zijn ze uitgestorven want dapper is niet hetzelfde als sterkste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dappere dodo komt uit een stripverhaal, volgens mij van Douwe Dabbert die vroeger in de Donald Duck stond.
En toen waren ze allang uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn onderzoekers die veronderstellen dat de dodo vooral uitstierf door toedoen van die dieren, bijvoorbeeld door het gewroet van de varkens en door de honden, ratten en apen die het op de eieren en het gebroed hadden voorzien. Ook het kappen van de bomen is waarschijnlijk van invloed geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal van de kinderserie klopt.
Verder denk ik dat de lekkere alliteratie ook een factor is bij het verzinnen van de naam voor de hoofdpersoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een duidelijk voorbeeld van synisme in cliché vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze misschien dapper zijn uitgestorven :))) zo moedig als het maar kon :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is ‘dappere dodo’ een populaire bijnaam voor iemand die op een sullige manier probeert dapper te zijn.

MAAR....
Deze dodo heeft niets te maken met de gelijknamige
uitgestorven walgvogel, die een dot veren aan de aars heeft en er vrij dom uitziet. De naam werd door tekstschrijver Fred Bredschneyder ontleend aan een boek over heiligen, waarin onder anderen een zekere Sint-Dodo van Asch voorkwam.

Toegevoegd na 5 minuten:
DODO (Zalige), een Fries, kloosterling van de abdij Mariëngaard, overleed 30 Maart 1231.

lang verhaal kort: hij was een beroemde kluizenaar die vocht tegen het " vergeldingsrecht"

Later is er een boek over hem geschreven en zo is de term " dappere dodo" oorspronkelijk in het leven geroepen.

Hier vindt je het hele verhaal: http://www.dbnl.org/tekst/molh003nieu06_01/molh003nieu06_01_0614.php