Bestaan er eencelligen die IN een menselijke cel leven?

Ik lees wel eens over eencelligen die menselijke cellen zouden infecteren, en die zich daar zouden kunnen vermenigvuldigen zonder door het immuunsysteem te kunnen worden uitgeschakeld. Dergelijke verhalen zie ik de laatste tijd vooral over candida, een gist of schimmel die iedereen heeft.

Nu wordt die bewering meestal gedaan op alternatieve websites. Die staan bekend om hun mengeling van feiten en fantasie (zodat ze hun fantasie kunnen rechtvaardigen doordat de paar feiten die ze noemen daadwerkelijk in wetenschappelijke literatuur worden genoemd).

Mijn hoofdvraag is dus: bestaan er überhaupt eencelligen die menselijke cellen infecteren, daar kunnen leven, en zich daar kunnen vermenigvuldigen?
Bij-vraag: als zulke eencelligen bestaan, kan candida dat ook?

En ik ben natuurlijk benieuwd hoe het immuunsysteem dergelijke infecties, als ze bestaan, bestrijdt.

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is blijkbaar een eencellig wezen dat bijna niet is gekend, en heel waarschijnlijk de veroorzaker van candida is. Men heeft het de naam draculandis gegeven, omdat het zich eenmaal in een cel heeft gevestigd, vuur kan opwekken. Het kan waterstof aanmaken via zuren, dat door warmte spontaan kan ontbranden. Meestal krijg je dan zere tenen... :-D
Erna55
8 jaar geleden
@fader: het is dus wel een kamikaze-parasiet. Want na ontploffing kan het zich niet meer vermenigvuldigen. ...

Antwoorden (3)

De malaria parasiet is een eencellige die in de lever van een mens leeft.
De mug steekt iemand die nog niet besmet is. Hierbij worden kiemen van de parasiet (sporozoïeten) in het nog niet zieke menselijke lichaam geïnjecteerd. De muggen steken omdat ze bloed nodig hebben om eitjes te kunnen leggen. Malaria wordt dan ook alleen door vrouwtjesmuggen overgebracht.

De sporozoïeten komen in de lever terecht, waar ze zich verder ontwikkelen in levercellen. Dit wordt schizogonie genoemd. Binnen de mens deelt de parasiet zich alleen ongeslachtelijk!.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat doet het immuunsysteem?
De geïnfecteerde levercellen worden door T-lymfocyten herkend en gedood. Maar, rode bloedcellen worden niet door T-lymfocyten herkend en (dus) niet gedood. Er worden ook antilichamen gevormd, maar ook die zijn niet heel erg effectief. Dat komt omdat de malariaparasiet gebruik maakt van zogenaamde antigene variatie om zich te beschermen tegen het immuunsysteem. Een belangrijk malaria-eiwit is het PfEMP1 eiwit. Antilichamen tegen dit eiwit zorgen ervoor dat die ene besmette rode bloedcel wordt verwijderd, maar malaria heeft 60 verschillende varianten van dit eiwit. Overschakeling op een andere variant van PfEMP1 maakt dat de reeds geproduceerde antilichamen niet meer kunnen binden en dat geïnfecteerde rode bloedcellen niet meer worden weggevangen .

Toegevoegd na 14 minuten:
Candida syndroom, niet door reguliere geneeskunde erkend.
Door niet-reguliere (alternatieve) behandelaars wordt nogal eens de diagnose ‘Candida syndroom’ gesteld. Klachten die bij dit Candida Syndroom zouden optreden zijn zeer uiteenlopend zoals darmklachten, extreme vermoeidheid, lage bloedsuiker (hypoglycaemie), hoofdpijn en depressiviteit. Ook voedselintolerantie en voedselallergie worden soms in verband gebracht met het Candida Syndroom.

De reguliere geneeskunde en de Maag Lever Darm Stichting erkennen het bestaan van het Candida syndroom of een Candida infectie in de darm niet. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Candida de eerder genoemde uiteenlopende klachten kan veroorzaken. Ook is nooit aangetoond dat dieetadviezen effect hebben op deze klachten.
Erna55
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord vervangen omdat de laatste tekst er niet meer bij paste.
(En zowiezo een stuk eruit gehaald dat er niet toe deed. )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord +
Ja, bacteriën die zo leven zijn zelfs tamelijk gewoon. Voorbeelden zijn Rickettsia, Chlamydia en Mycobacterium Tuberculosis.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bacterien zijn geen eencelligen, min.
tinus1969
8 jaar geleden
Een min geven op reacties gaat helaas niet... https://nl.wikipedia.org/wiki/Bacteri%C3%ABn
Eerste zin: De bacteriën of Bacteria vormen een domein van eencellige, soms in kolonies levende micro-organismen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geef even een + ter compensatie.
Thecis
8 jaar geleden
Dus eigenlijk gewoon een goed antwoord. +
tinus1969
8 jaar geleden
@fader, @thecis, dank. Ik geef toe dat mijn antwoord wat aanvullende nuances kan gebruiken maar het was een simpel antwoord op de eerste hoofdvraag. Mbt Candida, dit is gewoon een kwakdiagnose van het type 'één kwakzalver kan meer onzin uitkramen dan 10 wetenchappers kunnen weerleggen'.
Er zijn vele eencelligen die menselijke cellen kunnen infecteren en zo het immuunsysteem weten te vermijden. Er zijn boven al voorbeelden van parasieten en kleine bacteriën gegeven. Ook 'gewone' bacteriën als Staphylococcen en E. coli kunnen menselijke cellen binnendringen onder bepaalde omstandigheden.

Wat betreft Candida (gist) heb ik nog nooit gehoord dat ze cellen kunnen binnendringen. Wel kunnen ze voor ontstekingen zorgen in de slijmvliezen (mond, vagina), met name na een antibiotica kuur. In dat geval zitten ze gewoon lokaal, maar zullen niet in cellen gaan zitten.

Echte invasieve schimmelinfecties, zoals aspergillose, gebeuren nooit bij gezonde mensen, dit zie je alleen bij mensen met een zwaar verzwakt immuunsysteem zoals AIDS.