Bruinkool of ligniet is een fossiele brandstof die bestaat uit plantenresten die in diepe aardlagen tot koolstof en andere scheikundige verbindingen worden omgezet.

Bruinkool wordt gebruikt voor huisverwarming maar vooral ook voor elektriciteitsopwekking. Omdat bruinkool een lage energiedichtheid heeft en meer vocht bevat dat steenkolen is de koolstofdioxide uitstoot fors hoger. Uit praktische overwegingen staan in Duitsland centrales soms vlakbij bruinkoolgroeves. De bruinkool kan er door een lopende band rechtstreeks van de groeve naar de centrale worden gevoerd. Vroeger werden van bruinkool ook briketten gemaakt, die veel in potkachels gebruikt werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Steenkool ontstaat uit bruinkool en daar bruinkool nog gemakkelijker te destilleren is dan steenkool kun je hier de zelfde producten uit halen als die ik onder de vorige vraag heb genoemd: teer, methanol, ureum, ammoniak, een soort benzine en kleurstoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruinkool bestaat uit afzettingen van plantenresten die in het geologisch verleden langdurig aan hoge druk en warmte zijn blootgesteld. De transformatie ging met toenemende blootstelling aan druk en temperatuur van veen via bruinkool naar steenkool en antraciet uiteindelijk naar grafiet. Droge bruinkool bevat tot 75% koolstof. Ter vergelijking: droge turf bevat tot 60% koolstof en antraciet tot 95% koolstof. Bruinkool is een fossiele brandstof en wordt gebruikt voor huisverwarming maar vooral voor elektriciteitsopwekking. Bruinkool heeft een hoog zwavelgehalte. Verbranding van bruinkool in verouderde elektriciteitscentrales (met name in Oost-Europa) draagt daarom bij aan zure regen. In moderne bruinkoolcentrales wordt de zwaveluitstoot grotendeels afgefilterd. Bron:nl.wikipedia.org/wiki/Bruinkool Bruinkool, dat in Nederland nergens in de grond zit, wordt in Duitsland al vanaf de veertiende eeuw gebruikt als bron van energie. Er zijn in Duitsland drie gebieden waar op grote schaal bruinkool wordt gewonnen. Dit zijn het gebied ten westen van Keulen (Rheinland), de omgeving van Leipzig (midden-Duitsland) en de streek rond Cottbus, ten noordoosten van Dresden (Lausitz). Bruinkool is een delfstof die op verschillende manieren het milieu zwaar belast. Ten eerste zorgt bruinkool voor veel luchtvervuiling, voornamelijk doordat er bij de verbranding veel zwavel de lucht in wordt gestoten. Ten tweede heeft bruinkool een lage verbrandingswaarde. Dat wil zeggen dat er een grote hoeveelheid van moet worden verbrand om voldoende energie te verkrijgen. Aardgas en olie, maar bijvoorbeeld ook steenkool, hebben een hogere verbrandingswaarde. Ten derde wordt 90 procent van alle bruinkool gewonnen door zogenaamde dagbouw. Terwijl steenkool diep onder de grond zit en boven moet worden gehaald door schachten te graven (tot soms wel honderden meters diep), ligt bruinkool vaak aan de oppervlakte. Met grote graafmachines kan het van de oppervlakte worden geschraapt. Hierdoor leidt bruinkoolwinning tot ernstige landschapsvervuiling. Ook hebben hele dorpen het veld moeten ruimen, omdat ze op een voorraad bruinkool gelegen waren. Daarnaast heeft de winning van bruinkool vaak ook invloed op het grondwaterpeil. Zo merken zelfs de boeren in Zuid-Limburg dat het bronwaterpeil daalt, omdat het water afvloeit naar de bruinkoolgebieden bij Keulen. Bron:www.duitslandweb.nl/naslagwerk/naslagwerk/Geografie/Milieu.htm