Welke stoffen maken margarine ongezonder dan boter volgens sommige bronnen.

Ik lees veel over dat margarine juist ongezonder is dan boter, en dat Becel onzin verkoopt met de plantaardige oliën in haar boter, want dat is geen olie meer, dat is vet! Waar zijn deze verhalen op gebaseerd, is boter echt gezonder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Ik weet niet of dit een goed antwoord op jouw vraag is maar :
Boter is lekkerder dan margarine. Maar het is een dierlijk product en zit daardoor helaas boordevol dierlijk oftewel verzadigd vet. Dat wordt door het lichaam omgezet in LDL-cholesterol, oftewel het 'slechte cholesterol', dat binnensluipt in vaatwanden waardoor bloedvaten dichtslibben. Dat vergroot op de lange duur de kans op een hartaanval of beroerte. Gelukkig zijn er alternatieven. Geen boter op je brood bijvoorbeeld. Of heel weinig boter gebruiken. Of een smeersel met minder verzadigd vet.

In de regel zijn dierlijke vetten verzadigd en plantaardige vetten onverzadigd. Het wordt dus aangeraden om meer plantaardige vetten te gebruiken. Halvarine, dieetmargarine en olijfolie zijn gezonder dan boter. Maar ook van de 'goede' vetten geldt dat je ze wel nodig hebt, maar dat je er niet té veel van moet eten. Olijfolie is heel gezond, maar een hele fles ervan door het avondeten helpt niet om hart- en vaatziekten tegen te gaan. Sinds 1999 is in Nederland ook speciale cholesterolverlagende halvarine op de markt, die het cholesterol zo'n 10% kan verlagen volgens de fabrikant.