Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Wel en niet. Ze krijgen wel zuurstof binnen, alleen niet met longetjes, zoals wij, maar zoals veel insecten via tracheeën ; kleine buisjes die in contact staan met de buitenlucht en de organen rechtstreeks van zuurstof voorzien. Ze ademen dus niet actief in-en-uit, maar ze hebben wel degelijk zuurstof nodig om te overleven. Ze gebruiken niet hun bloed voor zuurstoftransport, maar een apart "stelsel" van die kleine luchtbuisjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grotere insecten maken soms wel degelijk adembewegingen. Niet, zoals je zou verwachten, met hun borststuk, maar met hun achterlijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, Bij vlooien zit het ademhalingsapparaat ook in het achterlijf. Over actief pompen heb ik echter zo snel niks kunnen vinden, dus dat heb ik maar een beetje in het midden gelaten. Ik weet echter niet of je dat ook met ademhalen mag vergelijken. Misschien ook wel. Het dient in elk geval het zelfde doel. Alleen bij ons zet de borstkas uit als gevolg van het inhaleren van lucht, bij insecten zorgt de beweging van het achterlijf voor de opname / circulatie van lucht,

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding