Waar stammen insecten volgens de evolutietheorie vanaf?

Als het gaat om de afkomst van vertebraten op het land, dan wordt ons verteld dat zij van vissen afstammen met name van eentje die aan land is gekropen. Maar in onderzoeken en documentaires zien wij dat er aan land al planten én insecten (en spinnen ook?) waren. Waar komen die insecten dan vandaan? Uit welk ander dier hebben die zich ontwikkeld? Hoe is dat gegaan? Kreeften en andere ongewervelden in zee lijken veel op insecten, is er een verband?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (2)

Insecten zijn geleedpotigen. Binnen die groep zijn de kreeftachtigen hun naaste verwanten. Spinnen e.d. (ook geleedpotigen) staan veel verder van ze af.
Volgens mijn bron (zie link) zijn zespotige geleedpotigen maar één keer in de evolutie ontstaan. Maar omdat die bron ook rept over "slimme evolutie" heb ik lichte twijfels over het wetenschappelijk niveau van die bron. Evolutie berust n.l. op toeval, die is niet slim.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb ooit eens gelezen (maar ik kan het niet meer terugvinden, vandaar deze late aanvulling) dat er aanwijzingen zijn dat insecten òf afstammen van wormachtige voorouders óf een gemeenschappelijke voorouder met die wormachtigen hebben.
Helaas: ik kan er geen bron bron opgeven.

Toegevoegd na 1 dag:
bron bron = bron voor :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kennislink is net zoiets als GV ; gewoon leken die hun eigen kennis kunnen delen, zonder altijd even goed onderlegd of onderbouwd te zijn. Niet de allerbetrouwbaarste bron dus, al klopt het verhaal in grote lijnen wel. Inderdaad is er niet zoiets als slimme evolutie, maar dat is vooral een ongelukkig gekozen term van de schrijfster. Door het ingewikkelde maar wel tamelijk rechttoe-rechtaan proces dat evolutie is, is de kans niet groot dat precies hetzelfde bouwplan meerdere keren ontstaat. Variaties op een eenmaal ontstaan model liggen uiteraard veel meer voor de hand. Dat heeft echter niks met slim te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, maar er bestaat wel zoiets als parallelle evolutie. D.w.z. dat dezelfde omstandigheden soms dezelfde "oplossingen" doen ontstaan in heel verschillende diergroepen. Walvissen hebben een rugvin, net als vissen. Vleermuizen hebben een constructie die toch wel érg lijkt op vogelvleugels.
Volgens Kennislink is dat met met het hebben van zes poten dus niet het geval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp je bedoelt convergente evolutie (ipv parallelle evolutie). Convergente evolutie is als vrijwel dezelfde eigenschappen bij twee niet aan elkaar gerelateerde soorten ontstaan (en hoewel al het leven ergens wel iets gemeenschappelijks heeft zit er tussen walvissen en vissen zoveel afstand dat hiervan sprake is, hetzelfde geldt voor vleermuizen en vogels). Parallelle evolutie is als soorten vanaf een gemeenschappelijk punt toch dezelfde richting op evolueren. Voorbeeld hiervan is de overeenkomstige ontwikkeling tussen de zoogdieren en buideldieren.
Men weet het niet helemaal zeker en er kwam niet zo veel wetenschappelijke informatie bij over insecten de laatste vijftig jaren.

In de oude encyclopedies van 1958 en ook op Wikipedia vind je meestal een afkomst van de insecten van 500 à 450 miljoen jaren gelden, dus het tijdperk https://nl.wikipedia.org/wiki/Ordovicium. Qua 'vliegende insecten' zijn de schattingen van de toenmalige paleontologen meteen naar zo'n 400 miljoen jaren gegaan.

Erger nog, het oudste insectenfossiel werd... in 1919 gevonden, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Rhyniognatha.

Meestal aanvaardt men bij de evolutie vooral de transformatie van de vliegende insecten (met uitzondering van de Holometabola) rond 300 miljoen jaren geleden als richtinggevend om de evolutietheorie te onderbouwen. Net als alle andere levende wezens, waren 'ZELFS' de insecten (volgens Wikipedia voor 2/3de enkel voor de insecten, volgens andere bronnen ook de insecten tot 90% ook net als de dieren) 'uitgeroeid' zo'n 250 miljoen jaren geleden (in het Nederlands Perm-Trias-massa-extinctie", zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Perm-Trias-massa-extinctie).

De reden waarom men de insecten initieel bij de 'kreeftachtigen' (Engelse wiki, zoeken op crustacean, met de Nederlandse Wiki raak je niet ver) wil onderbrengen, is omdat ze ook uit geledingen bestaan, te verstaan: kop, borstgedeelte en buikgedeelte of lijf. Dat klopt op zich al niet helemaal, want men spreekt ook soms van 'Cephalothorax' omdat het niet altijd klopt. Omdat kreeften en insecten beiden 'zespotigen' zijn, is het extra handig om ze bij elkaar onder te brengen.

Ik zie een totaal andere, niet gedocumenteerde reden, die aansluit bij de 'veelpotigen' (laat ons veronderstellen dat de meeste dieren incl. de mens het bij vier poten houden), namelijk hun binding met... water! Insecten (denk aan muggen) komen extreem veel voor bij hogere temperaturen (zomer) waar veel water te vinden is, daarna overwinteren ze nogal.

Als je teruggaat naar die tijd, kom je bovendien snel VOOR de continentale drift uit (Pangea, na Rodinia): daar waren de zeeën ondiep en was er dus plaats voor zowel insecten als kleine kreeftjes.

Voorlopig geldt deze indeling nog:
1. https://en.wikipedia.org/wiki/Myriapoda
2. https://en.wikipedia.org/wiki/Chelicerata

Bij evolutieonderzoek, vertrekt men nu vooral van de vergelijking met de zeer schadelijke ultraviolet die door onze ozonlaag (03) en zuurstoflaag O2 worden tegengehouden, of door het wateroppervlak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar let op: men leidt het zuurstofgehalte soms af uit de datering van fossielen, en soms de datering van tijdsperiode weer af uit de fossielen die men gevonden heeft. Dat is een redenering die soms ronddraait, vandaar dat er af en toe plots iemand bovenkomt die een hele datering kan onderuit halen. We hebben veel te weinig breedgeschoolde wetenschappers, die zich hier nog in kunnen verdiepen en een aantal is zo geïndoctrineerd door hun opleiding dat ze niet meer, zoals Darwin extreem GOED kon, 'out of the box' kunnen denken en te veel dateringen al op voorhand voor 'waar' aanduiden, waardoor correcties almaar moeilijker zijn, of als er een nieuwe knappe kop komt die iets in vraag stelt, hij eigenlijk meteen op internet en in carrière wordt afgemaakt terwijl de wetenschap altijd rijker wordt van critici en zelden door 'meelopers'. Dank voor uw vraag dus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zag nog iets over het hoofd: Men bestudeert nu ook de interactie bestuiving van wespen en het ontstaan van wespen samen. Maar veel meer weten we op dit moment nog niet, omdat ook die plantensoorten niet zo eenvoudig te 'ontrafelen' zijn, laat staan om ze soms in juiste families te onderverdelen [is altijd subjectief naargelang de criteria die men wil gebruiken]...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch vreemd dat er zo weinig onderzoek is en wordt gedaan naar de oorsprong van insecten. Want, ga maar na: zonder insecten waren wij, de zoogdieren en alle andere gewervelde dieren en vele soorten planten er niet, terwijl omgekeerd insecten zonder ons best voort kunnen bestaan. Insecten hebben ons niet nodig, wij hen wel!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is wel onderzoek, maar niemand durft serieus diep te graven en het is echt complex. Nog meer bizar wordt het als men spinnen onderzoekt. Wist je dat het zoetmiddel 'aspartaam' een van de weinige middelen is waarmee je spinnen kunt vergiftigen (gewone insecticides hebben geen vat op spinnen, spuit er maar eens op), en bizar genoeg... ook ik hoor bij de kleine groep die erg allergisch reageert op aspartaam (en verder nauwelijks tot geen allergieën heeft). Maar je hebt gelijk: Wij hebben insecten nodig en alle planten ook. Er zijn ook onvoorstelbaar meer insecten dan er mieren zijn, en een miljard keer meer mieren dan mensen, dacht ik (kan onderschat zijn). +je