Bestaan er asymmetrische dieren

bestaan er dieren die je niet in meerdere delen kunt krijgen zonder dat je dezelfde delen krijgt

Toegevoegd na 18 minuten:
oke voor de piet precies onder ons op geen enkele manier

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spin als ik hem in handen gehad heb :)

Antwoorden (4)

ja, je hebt een bepaald soort krabben, die maar aan een enkele kant een enorme schaar hebben.
de schaar aan de andere kant is een stuk kleiner.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die kende ik al, daar is ook een boek(verhaal over) A lot of Crab
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb 'm even opgezocht; het betreft de heremietkreeft/heremietkrab.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en de wenkkrab
een groot deel van de platvissen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alle dieren zo snijden dat je twee niet-gelijkende delen krijgen. Wat dat betreft voldoen dus alle dieren :).

Evolutionair gezien is het 'dubbel uitgevoerd hebben van lichaamsdelen' zo succesvol gebleken dat elk dier gelijke delen heeft; bijv. links/rechts of boven/onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had het over op geen enkele manier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha... Voor de nog piet-preciezer: geen enkel dier zal 100% (op moleculair/atomair niveau) in twee gelijke delen te snijden zijn... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien is één meter een 40.000e deel van de omtrek van de aarde. Maar die omtrek is ook dymanisch. (Net zoals de officiële meter die ergens in Parijs ligt.)
Een mens - als je 'm maar op de juiste manier deelt, dan heb je een onder- en een bovenkant die ongelijk zijn ;-)
Bij bepaalde soorten uilen zijn de oren asymmetrisch, het oor aan de ene kant an de kop zit lager dan dat aan de andere kant.

Op http://www.scholieren.com/werkstukken/35062 staat ook nog een stukje over symmetrie:

Je hebt meerdere soorten symmetrie:
-bilateraal symmetrisch: op één manier in twee (ongeveer) gelijke delen te verdelen
-radiaal symmetrisch: op meerdere manieren in twee (ongeveer) gelijke delen te verdelen
-asymmetrisch: op geen enkele manier in twee (ongeveer) gelijke delen te verdelen

-eencellige dieren en sponzen: asymmetrisch
-holtedieren en stekelhuidigen: radiaal symmetrisch
-platwormen, rondwormen, ringwormen, weekdieren, geleedpotigen: bilateraal symmetrisch