Kunnen baby duiven die helemaal nat zijn geworden leven?

Ik heb op mijn balkon een duivennest met twee babyduiven van een paar dagen oud. Door de regen zijn de moederduif en babyduifjes helemaal nat geworden. Overleven de babyduifjes dit wel?

Toegevoegd na 7 minuten:
De moeder duif en de babyduifjes bewegen nog wel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Antwoorden (2)

De jonge duifjes kunnen hun eigen temperatuur nog niet regelen, maar zoals je ziet zit de moederduif bovenop de kleintjes om ze warm te houden.
Het grootste gevaar voor nestjongen is plastic wat in het nest verwerkt zit, wat de afwatering belemmerd. De jonkies krijgen dan geen kans weer droog te worden.
Duiven lopen dit gevaar niet zo snel, omdat ze geen ingewikkelde nesten maken: ze stapelen drie takjes op elkaar, en noemen het een nest.
Je kan er dus wel vanuit gaan dat het met deze jonkies goed zal gaan.

Je zou kunnen helpen door de moeder wat bij te voeren. Je hebt wel kans dat ze op deze plek zal blijven nestelen als het goed bevalt.
Rieneke1
8 jaar geleden
Normaal gesproken is nat worden tot op de huid fataal voor vogels. Ze sterven in dat geval binnen een paar minuten. Dat de jongen nog maar een paar dagen oud waren heeft ze in dit geval gered. Ze passen dan nog volledig onder hun moeder en die beschermt hen zodoende tegen de regen. Ze zullen dus minder nat geworden zijn dan het eruit ziet en deze regendag waarschijnlijk overleven.