Waarom zijn de blaadjes aan bomen eigenlijk groen?

En niet blauw of rood. Ik heb het dan natuurlijk over het voorjaar en de zomer wanneer de blaadjes nog leven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Het beste antwoord

In bladeren van planten (bomen)zit een stof die zorgt voor de fotosynthese (assimilatie)deze stof heet chlorofyl of te wel bladgroenkorrels deze korrels zetten met behulp van co² water en phytohormonen het zonlicht om in suikers en vervolgens worden die suikers omgezet in andere bouwstoffen die nodig zijn om de plant te vormen, hoe meer bladgroenkorrels de plant bevat hoe donkerder groen de plant word. Rode bladeren worden gevormd door een phytoghormoon dat word aangemaakt door de plant om deze te beschermen tegen koude ,zonlicht etc deze stof heet anthocyaan en kost erg veel energie voor de plant .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het groene van de blaadjes
Ik kan het niet precies uitleggen
maar er weerkaatst iets door het licht van de zon.
Waardoor wij mensen zien dat dat blaadje groen is.
Dit heeft ook met fotosynthese te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bladgroen of chlorofyl is de groene bladkleurstof van planten die zich in chloroplasten bevindt en met behulp waarvan zij licht opvangen en de energie daarvan omzetten in chemische energie die wordt gebruikt voor
fotosynthese. De groene kleur van chlorofyl is toe te schrijven aan de sterke absorptie die het vertoont in het rode en blauwe deel van het spectrum: alleen de groene kleur wordt teruggekaatst. Chlorofyl heeft de eigenschap de energie van licht, meestal zonlicht, bruikbaar te kunnen maken voor de fotosynthese. Dit is een proces waarbij uit kooldioxide en water koolhydraten en zuurstof ontstaan. Een eerste ruwe bepaling van het absorptiespectrum werd uitgevoerd door Engelmann (proef van Engelmann).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wilde ik net als antwoord geven, ik heb het net met biology gehad! :) +1
Dat wordt veroorzaakt door het(groene)chlorophyl,ook wel bladgroen genaamd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het bladgroen doet in het blad heb je in de antwoorden hierboven wel kunnen lezen.
Maar behalve dat de meeste bomen in ons land wel groene bladeren hebben, zijn er ook bomen met: geel blad, zilvergevlekt, bronskleurig, roodbruin, beige, bijna zwart, bijna wit, helder licht rose en zelfs zilver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat bladereen greon zijn is al genoemd: Er zit chlorophyll in. Waarom chlorophyll groen is:

De hoeveelheid energie die rode & blauwe fotonen kunnen afgeven komt overeen met de hoeveelheid energie die nodig is om 6CO2 + 6 H2O over te laten gaan naar een suiker en 6 zuurstof moleculen. Rood en blauw licht wordt dus door het chlorophyll verbruikt om suikers te maken. Groen licht wordt onverstoort terug gegooid de wereld in.