Zijn zwarte resten op een BBQ rooster schadelijk als je BBQ-reiniger hebt gebruikt?

Om het zwart aangekoekte rooster te reinigen heb ik er BBQ-reiniger opgespoten en toen met een schuursponsje afgeschrobt. Dat gaat prima alleen de laatste plm 5% zit erg vast en in hoekjes. Is het schadelijk dat te laten zitten? Mogelijk krijg je volgende keer immers resten van het schoonmaakmiddel binnen.

Picture for question
8 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon lekker gaan BBQen en je geen zorgen maken.
Als er een stukje vlees oid zwart verbrand zit er meer rommel in en daar niemand trekt zich daar wat van aan. Smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan spoel je dat laatste stukje toch even af of neem het af met een nat sponsje. Dan krijg je geen schoonmaakmiddel binnen.
Dat zwarte in de hoekjes: in de hoekjes leg je toch geen vlees neer.
Amadea
8 jaar geleden
Wat Winny schrijft is een aanmerkelijk beter advies dan de bewering van gerardkl.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat afspoelen niet genoeg is, dit omdat de stukjes die blijven zitten vaak poreus zijn, waardoor het reinigingsmiddel in het aangebrande stukje zit en niet alleen erop.
Haal de laatste stukjes weg met een speciale barbecue borstel . Hiermee kun je ook het hele rooster makkelijk schoon maken, zonder die reinigers te gebruiken.
http://www.bbqwinkels.nl/product/weber-3-zijdige-grote-borstel.html

Antwoorden (2)

Ik zie het niet staan in de foto.

Het product is irriterend niet giftig. Dus dat is al een voordeel. Logisch ergens dat je geen vergif gaat smeren om kookgerei. Toch al goed om te weten lijkt me.

Meestal staan op zo'n reinigingsmiddelen
Dat je goed moet spoelen als het een oppervlakte is waar nog voeding op komt.
Dus spoel het goed af met water en dan lijkt het me in orde.
Zo doe ik het toch ook met mijn eigen irriterende rooster en oven reiniger na een BBQ. En tot dus ver nog geen last gehad van irritatie of wat dan ook. Al heb ik wel een ander merk dan jij.

Als je echt graag dat zwart nog weg krijgt ( en dat zou ik toch ook verkiezen)
Probeer eens onder het stromende water te schuren met een prop aluminiumfolie of een rockwoll-spons ( afwasmiddel mag maar moet niet). Die zijn vrij efficiënt bij zo'n roosters.

Er zijn natuurlijk vele huis-tuin-enkeuken middeltjes voor zo'n rooster terug in orde te krijgen. Maar dat lijstje ga ik hier niet schrijven.

Toegevoegd na 48 seconden:
Die eerste zin moest weg, was eerst anders begonnen met mijn uitleg dus vergeet die maar.
nounka
8 jaar geleden
Zwarte resten op een BBQ rooster zijn sowieso niet gezond voor je, ongeacht of deze restjes bevatten van een reinigingsmiddel, dus ik zou toch proberen om deze te verwijderen. Deze zwarte restjes bevatten namelijk hoge concentraties van polycyclische aromatische koolwaterstoffen, oftewel PAK´s, die zwaar giftig en kankerverwekkend zijn.

Maar dit gezegd te hebben, als ik je omschrijving goed lees, dan zal het wel meevallen.
De allerlaatste restjes zwarte aanslag langs de randen zullen in de regel niet in contact komen met je voedsel, dus is het niet zo erg als je rooster minder schoon is langs de randen en hoeken.
Je grote zorg schijnt echter te zijn de restjes van schoonmaakmiddel, maar dat mag in feite je kleinste zorg zijn. Het middeltje op je foto is niet giftig, maar irriterend (dat kan je zien a.d.h.v. de zwarte kruis op een oranje achtergrond), en als er een minimale hoeveelheid achterblijft na het schoonmaken en spoelen, dan zal dit volledig afbreken en verdampen als je de BBQ de volgende keer aanzet.

De boodschap is dus: zorg dat er geen zwarte restjes blijven op je BBQ in het gebied waar je voedsel oplegt, verwijder eventueel zwarte restjes van je voedsel, en de rest komt vanzelf goed.

Eet smakelijk!