Hoe kan een vis ademhalen in het water.?

Ik zag laatst bij een paar vissers een vis op het droge naar lucht happen.
Ik vraag mij af hoe het mechanisme werkt dat een vis in het water ademen kan en op het droge niet, terwijl in de lucht toch veel meer zuurstof zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag hoe een vis kan ademen in water is denk ik al erg goed beantwoord. voor de vervolgvraag, verwijs ik je graag door naar mijn reactie op het antwoord van pinky135.

Antwoorden (7)

Een vis heeft kieuwen die zuurstof uit water halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, kan nog niet plussen...
Door zijn kieuwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, kan nog niet plussen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord om te plussen, het mechanisme wordt ook niet uitgelegd...
Je vraagt je misschien wel eens af, waarom wij als mens onder water geen adem kunnen halen. Vissen kunnen het tenslotte wél. Het geheim van hun manier van ademhalen zit 'm in hun mondholte. Aan het eind van die mondholte bevindt zich namelijk een soort onderwater-long, die zuurstof dírect uit water kan opnemen. De kieuw.In water zit relatief weinig zuurstof. Toch zit er nog altijd méér zuurstof in water dan in het bloed van de vis. Als er op een plek veel van een bepaalde stof aanwezig is, beweegt het vanzelf naar een plek waar mínder van die stof aanwezig is. Daarom stroomt de zuurstof van het wáter vanzelf naar het bloed van vissen. Om dit proces goed te laten verlopen, heeft de natuur de kieuwen op een fantastische manier gemaakt. De wanden van de kieuwen, waarlangs het water stroomt, zijn flinterdun. De zuurstof dringt daar makkelijk doorheen en komt snel in het bloed van de vis.
Nou heeft een vis niet één kieuwplaatje, nee, hij heeft er miljoenen! En al die kieuwplaatjes samen vormen een gigantische oppervlakte die zuurstof opneemt.Om die zuurstofwinning nóg beter te laten verlopen, werken kieuwen met het 'tegenstroomprincipe'. Kijk, het water stroomt hier van links naar rechts en geeft constant zuurstof af. Zelfs aan het eind van het kieuwplaatje - als er nog maar weinig zuurstof in het water over is - stroomt ook het laatste beetje nog de vis in. Dat komt omdat het bloed van de vis tégen de richting van het water in stroomt Het bloed komt zonder zuurstof aan, en wordt dan in de kieuw weer verrijkt. Op deze manier zit er in het bloed áltijd minder zuurstof dan in het omringende water. En stroomt de zuurstof dus overal de kieuw in.Dit fantastische systeem werkt alleen als er cóntinu vers water wordt aangevoerd. En dat is waarom vissen voortdúrend met hun kieuwdeksels wapperen... Of met hun bek open zwemmen... Wij ménsen kunnen alleen onder water zwemmen als we extra zuurstof inademen. Niet echt handig... Want de lucht in onze longen is namelijk lichter dan water, waardoor we - als we niks doen - weer direct naar boven drijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ik wil graag compenseren, maar dat kan nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar ik ben het niet eens met het laatste, walvissen bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hugh: walvissen zijn zoogdieren die met hun longen ademhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@susie, volgens mij bedoeld hij juist daarom.
@ hugh, die hebben zo'n grote lichaamsmassa, dat ze vanzelf onder blijven..
Ik vraag me af wie de minnen zetten voor goede antwoorden...

Maar in ieder geval... De kieuwen van een vis zorgen ervoor dat de vis zuurstof uit het water kan halen. Als er te weinig zuurstof in het water zit, gaat de vis naar het oppervlak van het water, en hapt naar lucht. Dit is echter geen ademen, maar als het ware 'mixen' van lucht en water, zodat er genoeg zuurstof in dat beetje water zit voor de vis. Dit kan een vis echter niet te lang volhouden...

In de lucht zit zuurstof. Dit is in gasvorm, en kunnen we vrij ademen. In water zit ook zuurstof, maar dat zit als het ware opgelost. Vissen halen de zuurstof uit die oplossing, en de bouw van onze longen laat dat niet toe.

Is dit misschien het antwoord dat je zoekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een dergelijk antwoord was wstrijker volgens mij wel naar op zoek...
maar of ik snap je niet goed, of je antwoord is fout
als ik het fout lees dan hiervoor mijn excuses ik lees dit stukje namelijk alsof de zuurstof in het water in een ander medium is opgelost dan de zuurstof die wij inademen. Dit klopt NIET
we hadden het daar kort geleden over op de leraren-biologie opleiding.
In het water zitten namelijk gewoon miniluchtbelletjes. Het medium waarin de benodigde zuurstof zit is dus nog steeds gasvormig. De moleculen van zuurstof kunnen wel vermengen met andere moleculen maar vissen kunnen ze dan niet meer als zodanig gebruiken. Nu komt mijn hypothese. Vissen zijn gewend aan kleine hoeveelheid zuurstof. Ik verwacht dat ze de omschakeling niet kunnen maken van weinig zuurstof naar veel zuurstof.
Dit kan een mens namelijk ook niet. Als je een mens een te hoge dosis zuurstof gaat deze namelijk hyperventileren, en raakt al snel bewusteloos. meeste was trouwens al goed, maar hoop dat ik je toch wat heb kunnen leren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook gezegd 'als het ware' opgelost. Ik weet zelf ook dat zuurstof in gasvorm in het water zit, maar ik probeer het begrijpelijk neer te zetten zodat iedereen het zou kunnen begrijpen. Ik snap dat het door sommigen niet correct zou kunnen worden opgevat. En wat bedoel je met 'de zuurstof in het water in een ander medium is opgelost'? Ik vat dat dan op dat de lucht die wij inademen een oplossing is in een bepaald medium, wat is dat medium dan? In mijn optiek is lucht een mengsel van gassen, niet opgelost in iets anders. Ik doe zelf ook de lerarenopleiding biologie, in leeuwarden. Waar zit jij?
Daarbij misschien leuk om te weten:
Een vis kan o.a. geen ademhalen in de lucht omdat die (eerder behandelde) dunne vliesjes door het nog aanwezige water aan elkaar plakken in de lucht. (denk aan een thee zakje, als je die uit je thee haalt plakken beide zijden altijd aan elkaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vis hapt op het droge niet naar lucht. Maar naar water. Ik zal uitleggen wat ik bedoel:

Een vis zuigt water via zijn bek naar binnen, en gaat via de kieuwen weer naar buiten. Als het water langs die kieuwen naar buiten stroomt, haalt de vis dmv die kieuwen het zuurstof uit het water. De kieuwen kunnen alleen zuurstof op nemen als er zuurstofrijk water langs stroomt. Hij kan er geen lucht doorheen blazen.

De vis op het droge probeert dus water naar binnen te zuigen en is niet zuurstof aan het happen.

Hij doet op het droge exact hetzelfde als in het water, alleen vaker en krampachtiger, omdat er uiteraard geen water naar binnen stroomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp krijgt de vis op het droge niet teveel zuurstof (hyperventilatie) maar kan hij gewoon geen zuurstof opnemen uit onze atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, zo bedoel ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hier een simpele link (willem wever...haha) maar deze bevestigd wel wat ik schreef.
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/hoe-ademen-vissen
Als een vis zijn bek opent, sluiten de kieuwdeksels en stroomt er zuurstofrijk water via de bek in de mondholte. Door de bek te sluiten en de kieuwdeksels te openen, wordt het zuurstofrijke water uit de mondholte langs de kieuwen naar buiten geperst. Op het moment dat het water langs de waaiervormige kieuwen stroomt, wordt de levensnoodzakelijke zuurstof opgenomen. Een vis kan dus enkel zuurstof binnenkrijgen door het water. Op het droge kan dat niet.

Kieuwen kunnen de vis ook helpen bij het verzamelen van voedsel. De kieuwen werken dan als een zeef om kleine waterdiertjes te vangen. Bij het ademhalen komen er immers kleine waterdiertjes mee naar binnen en blijven aan de kieuwen hangen. Met een hoestende beweging worden de voedseldiertjes die op de kieuwen blijven plakken weer naar de mondholte verplaatst en als een heerlijke hapje doorgeslikt.