Hebben (mens) apen ook betagolven in de hersenen?

Als mensen rationeel nadenken produceren hun hersenen betagolven. In rust produceren mensen andere golven van mindere frequentie bijv alfagolven. Maar betekent dat dat dieren of preciezer mensapen geen betagolven hebben of dat zij die wel hebben alleen worden in gezet bij andere activiteiten?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, inderdaad. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat een slapende hond tussen nachtmerries door ook alfagolven uitzendt.

Er komt trouwens een nieuw 'licht' op die alfagolven: De mens is de enige die zoveel hersenen heeft, en misschien is daardoor de 'sterkte' van de alfagolven ook iets groter en meer hybride.

Een deels achterhaald artikel op http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/36579-de-hersengolven-alfa-beta-gamma-delta-theta-en-smr.html blijft echter zeer goed samenvatten over al deze soorten golven.

We weten nu dat het ook met een soort 'waaktoestand' te zien heeft tijdens het slapen, maar de alfagolven gaan inderdaad niet ZONDER de betagolven, dat is al heel duidelijk. Onder hypnose krijgt men er iets meer.

Blindegeleidehonden, die in zeer hoge mate getraind zijn (en daarom het opschrift dragen "niet aanraken" omdat ze anders hun concentratie ook kwijt raken en te veel emotie voelen), vertonen duidelijk ook alfa golven, tenzij ze in een panieksituatie raken of ze 'overbelast' worden, dan gaan die weer weg). Het is echter erg moeilijk meetbaar, want alfagolven meet men in de universitaire centra nog altijd bijna altijd als men... heel stil moet liggen.

Ik weet dit iets beter sinds ik zelf een volledige 'helm' kregen met honderden aansluitingen om mijn hersenactiviteit te laten opslaan in Universiteit Gent ter analyse en omdat sommigen vinden dat ik tot het type 'ADHD' behoor, terwijl bij grondiger onderzoek net omgekeerd bleek dat ik een 'overschot aan aandacht' kan hebben ipv een 'tekort aan aandacht' maar dat beide uitersten een te hoge score kunnen geven in de oude DSM IV testen van bijv. Kooij en Buitelaar.

Dus niet alleen apen, en vergeet dus niet dat je de wetenschappelijke onderzoeken niet altijd kunt dubbel blind controleren omdat enkel de mens opdracht kan volgen om bewust "stil te liggen" terwijl hij wakker blijft en heel veel hersenen heeft en dus veel meer hersenstraling. Wat bewegen met je tenen en vingers, kan heel het alfagolvenonderzoek naar de knoppen helpen trouwens...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Men had gehoopt dat men de indeling van de drie soorten hersenen: reptielhersenen, zoogdierhersenen en menselijke hersenen had kunnen aantonen met elk hun eigen straling, waarbij ze alfagolven wilden koppelen aan de menselijke hersenen (onbewust tonen we graag onze superioriteit aan). Dit soort onderzoeksresultaten slaat dan in als een bom, maar na wat nuance blijkt steeds opnieuw weer dat we evolutionair niet zoveel verder staan als de 'andere' zoogdieren en onze hersenen vooral een enorme evolutie betekenen op fijne motoriek. Het denken blijft dikwijls... bedenkelijk. +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PLUS