Hoe zit dat met bloedgroepen? Wat bepaalt welke bloedgroep je hebt? Kun je een bloedgroep veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

de bloedgroep die je hebt ligt al vanaf het begin vast en verandert niet....

De rode bloedcellen zijn van mens tot mens verschillend. Op de celwand van de rode bloedcellen bevinden zich de bloedgroepkenmerken, de eiwitten. Niet ieder mens heeft dezelfde eiwitten op zijn rode bloedcellen. De structuren die door deze eiwitten worden gevormd, zijn onder te verdelen in verschillende groepen: de bloedgroepen. Het meest bekend zijn A, B, AB en 0 (nul) van het AB0-bloedgroepsysteem.

Op de rode bloedcellen kan ook een rhesus D-factor aanwezig zijn. Dit verdeelt de bovengenoemde bloedgroepen onder in positief (rhesus D-factor aanwezig) en negatief (rhesus D-factor niet aanwezig). De meeste mensen (84%) hebben rhesus D-factor.

Er bestaan meer dan 100 bloedgroepen, maar voor de dagelijkse praktijk gaat het vooral om de bloedgroepen A / B / 0 / AB en om de Rhesus-factor positief of negatief. De combinatie van deze twee systemen levert dus 8 bloedgroepen op: A+, A-, B+, B-, 0+, 0-, AB+ en AB-.

voor meer info over bloedgroepen: http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_donorstart_nl.nsf/All/Bloedgroepen-.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bloedgroep wordt genetisch bepaald, deze ligt op geslagen in al je cellen en je kunt er niet van veranderen. Voor de uitleg over bloedgroepbepaling, zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bloedgroep krijg je bij je geboorte mee, genetisch bepaald.

En nee, je kunt je bloedgroep niet veranderen, ja, wel op papier, maar niet in je aderen.
Wel kun je zonder problemen "O" toegediend krijgen als je bijvoorbeeld A hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel recent gelukt om bloedgroepen te muteren.
Ik zal de bron er nog bijzoeken.