In mijn tuin staat op een onmogelijk weg te hakken plek een boomstronk. Ik wil deze weg laten rotten, hoe pak ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Antwoorden (11)

Gemakkelijke stoel pakken en wachten. Vooral geduld hebben.
Je zou er met een bijl nog wat kerven in kunnen hakken zodat je iets minder lang moet wachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
a) Lang genoeg wachten.

b) Er zoveel mogelijk gaten in boren. Dan kunnen water en houtetende beestjes hun werk sneller doen.

c) Ketting erom, en met een professionele krik (niet zo'n lullig krikje dat jij en ik in de auto hebben) de stronk uit de grond krikken. Heb ik zelf gedaan met coniferen. Prachtig!

d) Dito, met een sleepkabel en een lier of een flinke auto de stronk eruit trekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kolonne boktorren inhuren wil ook nog wel eens helpen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een collega van me heeft en bedrijf laten komen dat met een soort beitel-machine de hele stronk eruit heeft gesplinterd. Als je de stronk een stukje uit weet te graven, is dat de snelste oplossing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is afhankelijk van welke boom de stronk is, er zijn boomstronken die na5 a 6 jaar verrot zijn, maar van een eikenboom b.v/ kan het wel 50 jaar duren. Stukje voor stukje van boven weghakken tot net onder de grond is een oplossing ( met een klein bijltje) Daarmee moet je er bij kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In militaire dienst stopten we er een explosief onder.Werkte perfect.Maar ja, dat mag niet.
Grond zoveel mogelijk bij de wortels weggraven, en een motorzaag de rest laten doen.Kost je wel een ketting waarschijnlijk , maar daarna is de stronk misschien makkelijk weg te halen.

Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de drogist haal je kaliumchloraat (vraag toch maar 2 maal om zeker te zijn of is het calciumchloraat??) Boor een aantal gaten en het produkt erin. Na ongeveer een maand of twee valt de stronk uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de stronk snel weg wilt hebben dan wilt zoutzuur en/of fosforzuur goed helpen...

Anders inderdaad één van de andere genoemde opties proberen als je geduld hebt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt bij de firma Bo-rent, of 2Rent een machine huren-per dagdeel- welke de boomstronk van boven af inzaagt en volledig versnippert. Naam van het apparaat weet ik even niet meer, situatie even uitleggen bij verhuurbedrijf, dan komen zij wel met de naam van de machine (+ eventuele kosten)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou een professional in kunnen huren. Een tuinaanlegbedrijf bijvoorbeeld heeft manieren om dit soort obstakels op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat kan niet. bel gewoon de gemeente en vertel je verhaal misschien halen ze hem dan weg.