bestaat er racisme in het dierenrijk?

als ik mijn hond weleens uitlaat merk ik op dat hij begint te blaffen zodra er een zwarte hond voorbij loopt.(onvriendelijk) nu is hij zelf blond en vaak zet dit me aan het denken of hij dit bewust doet omdat die hond een andere kleur heeft of dat het gewoon een persoonlijk iets is.

PS.
Honden zijn kleurenblind, weet ik. maar ze zien wel degelijk verschil in donkerte.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij paarden komt er racisme voor; volledig witte paarden worden vaak buitengesloten.

Nee, er bestaat bij dieren alleen concurrentie om een territorium. Meestal gaat het dan om voedselconcurrenten. Het lijkt soms misschien op racisme, maar zodra er ruimte genoeg is, houdt de agressie op. ook het verstoten van albinoveulens bij paarden is geen racisme... deze veulens behoren immers tot hetzelfde ras... het is alleen een instinctieve natuurlijke selectie om te voorkomen dat deze erfelijke eigenschappen vaker voor zullen komen... witte veulens vallen veel te veel op, en zijn daardoor extra kwetsbaar voor rovers... Toegevoegd na 6 minuten: Dat jouw blonde hond reageert op zwarte honden heeft waarschijnlijk meer te maken met een nare ervaring die hij met een zwarte of donkere hond heeft opgedaan. Het is conditionering...Dan wordt er na een nare ervaring telkens een soort alarmreactie opgebouwd bij het zien van een zwarte hond... Sommige mishandelde honden hebben dat bij bv donkere mannen of bij de stofzuiger... Echt racisme is het niet, want bv labradors zijn er in het zwart en in het blond...maar wel van hetzelfde ras...dan kan dat ook gebeuren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100