Waarom is osmose passief transport?

Passief transport is met de concentratiegradient mee, maar osmose is van hypotonisch (laagste concentratie) naar hypertonisch (hoogste concentratie), is dat dan niet actief?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4K

Het beste antwoord

Het heet passief omdat er geen uitwendige krachten nodig zijn.
Osmose is helemaal geen transport. Tenminste, niet in de zin dat er iets getransporteerd wordt
Osmose is gewoon het gevolg van het feit dat moleculen met een zekere snelheid bewegen. Daardoor zullen ze elke ruimte vullen, en ook door een membraan heen schieten als ze er door kunnen. Naar beide zijden.
Als er bijvoorbeeld links meer watermoleculen zitten dan rechts, zullen er per tijdseenheid meer moleculen van links naar rechts gaan, dan van rechts naar links.
De benamingen hypotoon en hypertoon zijn erg verwarrend.
Stel je hebt oplossingen van zout in water, en een membraan waar alleen watermoleculen doorheen kunnen.
Stel je hebt links meer water, en dus minder zout.
Stel je hebt rechts minder water, en dus meer zout.
Dan gaat er effectief water van links naar rechts.
Dus is de linker oplossing hyper(meer)toon. Waar het meeste water zit wordt dus de meeste "druk" uitgeoefend.
Maar soms kijken ze naar de zoutconcentratie, en die is links dus lager. Het water gaat dus van de lage concentratie ZOUT, naar de hoge concentratie ZOUT. Daar zit de begripsverwarring.
Kijk je naar de stof die door et membraan gaat, dan gaat die gewoon van hoge concentratie (water) naar lage concentratie (water).
Reddie
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is passief transport omdat er geen energie hoeft te worden toegevoerd in de vorm van ATP of andere biochemische energiebron.
tinus1969