Wat gebeurt er in je hersenen als je het antwoord op een vraag eerst niet weet maar later wel?

Is er dan eerst kortsluiting ofzo? Waarom krijg je niet meteen toegang tot dat antwoord? En ook met herinneringen: eerst herinner je je bv niets maar als je lang gaat nadenken begint alles terug te komen. Hoe kan dat?

13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zit nog ff na te denken voor het antwoord....ik weet het antwoord nu nog niet...haha Toegevoegd na 54 minuten:
tja,twee minnen...maar ik weet het antwoord nog steeds niet...

Het beste antwoord

Je kunt de hersenen, het geheugen, vergelijken met een doolhof.
Als je vaak een vreemde taal spreekt zijn de paadjes daar platgetreden en vind je er gemakkelijk de weg, maar spreek je een taal nog maar weinig dan raken de paadjes dichtgegroeid en je loopt er gemakkelijk voorbij, dan kan het soms wel een tijdje duren voor je het goede paadje weer hebt gevonden.
In werkelijkheid gaat het natuurlijk over verbindingen tussen hersencellen. Die kunnen verdwijnen als je ze weinig gebruikt en soms moet je er dan via een omweg komen.
Wordt iets weer vaak gebruikt dan wordt de verbinding weer beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je herinnert meestal niet direct. Dit gaat dan via iets ander, bijvoorbeeld als er eerder de dag een liedje was over een gele auto, dan denk je er niet meer aan, totdat je een gele auto ziet. Maar ook andere herinneringen kunnen je aan een herinnering laten denken.
Aangezien een antwoord ook uit je herinnering/observaties komt, geldt dat daar ook zo.
Als je ergens over moet na denken, dan zijn je hersenen opdat moment niet alert genoeg om snel die verbinding te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd dat al je kennis in laadjes zit opgeborgen. Soms gaat een laadje niet open en weet je het antwoord ff niet.
Even later als je tot rust komt wordt het laadje open getrokken en zie daar is het antwoord.
Een beetje plastisch, maar zo werkt het ongeveer. Let wel: ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen zijn helemaal niet zo gestructureerd als bijvoorbeeld een computergeheugen. Ze lijken meer op een rietveld met paadjes er door. Er komen nieuwe weggetjes bij als je er door heen loopt en oude weggetjes gaan verloren totdat ze weer eens met veel moeite platgestampt worden.
Sommige weggetjes blijven heel lang bestaan, andere zijn na 'n paar dagen al verdwenen. Hoe de hersenen precies werken, is nog een van de grote mysteries. In de link hieronder wat meer uitleg over de werking van het geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je hersenen gegevens holografisch opslaan is ook het zoekproces ingewikkeld.
Je hersenen werken met associatiepunten, ze zoeken dus op vergelijkbare woorden, dingen en situaties en destilleren uit het geheel een antwoord (herinneringvraagstuk)of de oplossende redenering(puzzel).
Dat doen je hersenen ook als je er niet bewust over na denkt, vooral als je je daarin traint.Je maakt dan gebruik van de supercomputer die onderbewustzijn heet en een veel grotere capaciteit heeft( honderden malen ) dan je bewuste verstand, wat daarbij vergeleken maar een rekenmachine is.
Wel heeft het onderbewustzijn een langere zoektijd, maar dat is , gezien de omvang van dat systeem tov. je verstand geen wonder.
Hypnose heeft uitgewezen dat je vrijwel alles wat je ooit gedaan hebt , ook nog weet, dus je geheugenis niet je zwakke plek, maar je zoekmachine.
Die kun je echter heel goed trainen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sommige mensen deken dat dat puur ligt aan dat het korte temijn-geheugen elektrisch vastlegt en langere termijngeheugen dit chemisch doet.Mij lijkt dat een simplificatie toe, het legt wel leuk uit maat is veel te eenvoudig voorgesteld.