Hoe overleven bacteriën in de ingewanden van mensen?

Hoe kan het dat bacteriën kunnen overleven in de ingewanden van mensen, zonder dat hier zuurstof is? Hebben deze bacteriën geen zuurstof nodig?

8 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
je hebt ook anaerobe bacteriën hoor

Het beste antwoord

Voor zover er geen zuurstof beschikbaar is kunnen veel bacteriën in onze ingewanden overgaan op anaerobe verbranding of vergisting om hun voedsel te verbranden. Dit geldt o.a. voor de enterobacteriën waarvan er vele in ons lichaam huizen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Inderdaad, die bacterien hebben gene zuurstof nodig. Ze halen hun energie uit andere processen ipv oxidatieve fosforylering (verbranden van suiker/acetyl-CoA tot CO2), meestal één of andere vorm van fermentatie, soms ook 'anaerobe ademhaling' (met bv zwavel ipv zuurstoif).

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: anaerobe ademhaling is wel een vorm van oxidatieve fosforylering
tinus1969
8 jaar geleden
De bacteriën in je spijsvertering zijn zogenaamde 'extremofielen'.
Dit zijn organismen die gedijen in extreme omstandigheden.

Zo werd in 1982 de Helicobacter pylori ontdekt, de veroorzaker van brandend maagzuur.
Een nog wat potiger bacterie is familie van de Deinococcus radiodurans. Deze is nog taaier en wordt door wetenschappers 'Conan the Bacterium' genoemd.
Het kan radioactieve straling met een sterkte tot 5.000 Grays (Gy) overleven, terwijl een mens bij 10 Gy al het loodje legt. Extreme hitte, kou, vacuüm en zuren krijgen deze bacterie niet klein.

Je kernvraag is of deze bacteriën geen zuurstof nodig hebben.
Dat is dus niet het geval. Sommige van deze zogenaamde anaerobe bacteriën worden zelfs gedood door zuurstofgas. Deze gebruiken anaerobe dissimilatie om energie op te wekken (in het geval van koolhydraten wordt dit gisting genoemd).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@bastanovum
Anaerobe bacteriën zijn per definitie extremofiel, voor zover ik na kan gaan.
Het antwoord is veel eenvoudiger dan je denkt en heeft rechtstreeks niets met zuurstof te maken maar enkel onrechtstreeks.

Bacteriën zijn vrij grote levende organismen (in tegenstelling tot virussen die zo klein zijn dat we nog altijd niet weten of we ze nu als levende dan wel dode materie moeten beschouwen) en net zoals de mens en de dieren in hun geheel, zijn die ontstaan door temperatuurswisselingen waar onze aarde ideaal voor is.

Nu naar je vraag in dat verlengde, maar eenvoudiger uitgelegd dan via chemische processen:

Temperatuur en zuurtegraad zijn de twee 'levensomstandigheden' die voor ons meest bevattelijk zijn en een rechtstreeks verband vormen als je over 'overleven' spreekt:

In ons lichaam zijn verschillende temperaturen. Bacteriën gedijen perfect boven de 20 graden, vandaar het vele mond en klauwzeer ook, dus in onze mond zijn ze dolgraag (houten prikkertjes gaven mij veel extra ontstekingen, plastic prikkertjes minder omdat dezen de bacteriën door het gladde oppervlak minder houden).

Dieper in de slokdarm naar de maag verhoogt de temperatuur maar vooral de zuurtegraad in de maag heeft als bedoeling de bacteriën dood te krijgen, dus een vliegje inslikken kan geen kwaad, in de maag overleeft het beestje niet. Dat komt niet doordat het geen zuurstof heeft, maar het verbrand al vroeger (maagbrand komt ook daar van, en bij oprispingen voelen zowel baby's als oudere mens dat zuur).

Nu kunnen bacteriën ook in brokjes zitten, want in je stoelgang vind je best wel grotere stukken terug en zo overleven ze ook al soms het zuur. In de darmen zelf zitten trouwens gezonde bacteriën en nog straffer: het is nog niet zoveel jaren dat men ontdekte dat de appendix (die men wegneemt bij appendicitis = ontsteking ervan, zo pijnlijk dat je soms dood zou willen zijn) net daarom zo zinvol is: na een ziekte of kankerbestraling zitten daarin nog 'positieve' bacteriën in de darmflora die door het kleine verbindingsgaatje niet wegspoelden bij bijv. diarree en buikloop die al je andere darmen 'leegspoelden' al dan niet met medicatiehulp. En zo worden je gewone darmen terug rapper gevuld met die goede spijsverterende bacteriën die het lichaam OOK nodig heeft en herstelt men rapper.

Dit is problematisch bij de zeldzame vleesetende bacteriën die bij een ziekenhuisinfectie snel dodelijk kunnen zijn omdat je binnenin wegteert. Ook bij kanker heb je soms een proces waarin je binnen in zekere zin 'wegrot'.

Gelukkig leven er ook bacteriën in ons!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergat te zeggen dat "zuurstof" en "zuurtegraad" wel degelijk verwante begrippen blijven dus. Bacteriën gebruiken enkel zuurstof, net als wij, bij het verbranden van koolstof. Organische scheikunde (scheikunde van de levende/overlevende dingen!) is gebaseerd op koolstof, niet op zuurstof. Zuurstof dient voor de verbrandingsprocessen en is de tweede factor als de bacteriën werken. En zuurstof zit ook in water en daar ons lichaam, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Water waar je vindt dat "elk levend organisme voor 50% uit water bestaat". Voor de mens is dat zo'n 65%. Pas boven de 60 graden leggen bacteriën en alle leven het loodje, maar zelfs dan zit er soms een beschermingsschilletje errond. Koude temperaturen leggen bacteriën stil maar doden ze niet!
Onze darmen zijn een kweekplaats van bacterien die veel werk voor ons doen wat onze eigen organen soms niet eens kunnen.
Vrijwel allemaal zijn het anaerobe bacterien, ze zetten bijv melksuiker om in melkzuur en eiwitten in aminozuren, zetmeel in suikers en maken het zo ons spijsvertering veel gemakkelijker. Ze voeren ook processen uit die elders in het lichaam op een andere manier gebruiken (zoals de omzetting naar melkzuur).
Tevens helpen ze mee met het omzetten van bepaalde provitaminen naar viatminen en helpen ze zelf mee met deactiveren van sommige gifstoffen. Steeds weer geldt, dat daar voor de bacterien energie uit deze processen gehaald kan worden waar de van leven zonder zuurstof te gebruiken, de meeste bacterien hebben zelfs een enorme hekel aan zuurstof , voor velen is het zwaar vergif.
De eerder in een antwoord genoemde Helicobacter Pylori is voor ons (zeer) schadelijk, het tast de maagwand aan en kan via maagzweren, maagkanker bewerkstelligen, deze hoort niet bij gezonde(normale) darmflora die ons tot groot nut is.
Het feit dat je soms via een capsule gezonde donorpoep kunt krijgen als je eigen darmflora een ongunstige samenstelling hebben zegt -lijkt me - al genoeg.