Waarom hebben rode bloedcellen antigenen?

Wat is de functie daarvan? Het belemmerd immers transplantaties en bloedtransfusies. Of dienen die antigenen ook als een soort receptormolecuul?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denken niet dat een rode bloedcel erover heeft nagedacht dat hij bloedtransfusies kan belemmeren ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit allang op het lab maar ik heb geen idee en ik kan het ook niet vinden.
Inderdaad het is een probleem bij transplantaties maar daarvoor zullen ze niet bedoeld zijn. Ik vindt het verbazingwekkend maar ik heb het me nooit afgevraagd.
Dus als iemand het antwoord weet dan zou ik er ook erg benieuwd naar zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een antwoord gevonden. Happy

Het beste antwoord

Zowel onrijpe als uitgerijpte rode cellen presenteren bloedgroep antigen dragende eiwitten met een verscheidenheid van biologische functies. Veel van deze eiwitten kunnen hechtende functies uitvoeren, en van enkele is het bewezen dit abnormaal te doen in het geval van sikkel cel anemie. We hebben al veel geleerd over specifieke hechtingsreacties van SS RBC en beginnen te ontdekken wat de (in)activiteit regelt in de erytrocyten hechtingsmolekulen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Antigenen (of vaak: verschillen tussen antigenen) hebben niet altijd een duidelijke functie. Veel antigenen dienen als receptor, maar niet allemaal.

Antigenen belemmeren transplantaties, maar ze belemmeren daardoor soms ook de overdracht van ziektekiemen. Diverse virussen kunnen niet van dier op mens (of mens op mens) overspringen, omdat ze antigenen meenemen van hun oude gastheer, die dus afgestoten worden.
tinus1969