Is het mogelijk het geslacht van de schrijver van handgeschreven Chinees te bepalen?

In "westerse" talen (Nederlands, Duits, Frans, Italiaans enzovoort) kun je aan het handschrift enigzins zien of de tekst door een man of door een vrouw is geschreven. De herkenning blijkt niet 100% te zijn, maar wel duidelijk hoger dan de 50% die je op grond van het toeval zou verwachten.

Heel simplistisch gezegd bestaat een mannelijk handschrift uit "allemaal lijntjes en wat kriebeltjes", en bestaat een vrouwelijk handschrift uit "allemaal rondjes".

Nu is Chinees een heel ander soort taal; een taal die, bij het schrijven, meer "getekend" dan "geschreven" wordt (maar dat is mijn interpretatie, ik kan dit fout hebben).

Hoe dan ook:
Is het mogelijk aan een handgeschreven Chinese tekst te zien of de schrijver een man of een vrouw is, net zoals dat bij een handgeschreven "westerse" tekst redelijk lukt?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
SimonV
9 jaar geleden
Er zijn twee systemen voor Chinese handschriftanalyse. Wellicht kun je hieruit ook het vermoedelijke geslacht van de schrijver afleiden. https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071226022201AAqGB5h
SimonV
9 jaar geleden
Omdat ik het antwoord nergens op internet kon vinden, heb ik je vraag op een Chinees forum gesteld. Daarop zijn op dit moment al zo'n 60 reacties gekomen. Ook daar vonden ze het dus een goeie vraag.

Het beste antwoord

Er blijken wel wat verschillen te zijn tussen het mannelijke en vrouwelijke Chinese handschrift:
• Mannen schrijven slordiger dan vrouwen.
• Mannen laten minder ruimte aan de zijkant van de pagina.
• Mannen maken meer verbindingen tussen de karakterstreepjes
• Mannen schrijven met meer ruimte tussen de regels.

Dit is mijn samenvatting van deze Engelse tekst:
• Males generally had a lower level of handwriting, wrote faster than females, the handwriting was more sloppy, and ability to regulate pressure and speed of the pen was weaker.
• Males left smaller margins at the sides of the pages.
• Males joined up more strokes than females, and the angles at which strokes changed direction were bigger than for females.
• Males left more space between lines than females.

Zie verder de bron.
SimonV
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
+ goeie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allemaal beweringen waar je weinig mee kunt. Mannen schrijven slordiger. Hoe onderscheid je dan het handschrift van een slordig schrijvende vrouw van dat van een netjes schrijvende man? Het lijkt erop alsof dit evenveel waarde heeft als het verschijnsel grafologie. Door wikipedia omschreven als pseudowetenschap.
Cryofiel
9 jaar geleden
Waar grafologie dezelfde betrouwbaarheid heeft als het opgooien van een munt, kun je man-vrouw-verschillen wel degelijk herkennen. Niet met 100% nauwkeurigheid, zoals je zegt - maar wel degelijk beter dan de 50% die je van een opgegooide munt verwacht. Dat komt doordat grafologie dingen probeert te meten die je niet kunt meten, terwijl het geslacht van de schrijver toch echt doorschemert in diens handschrift.