Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Maken virussen ook bepaalde stoffen of kunnen ze zich louter vermenigvuldigen ?

Maw wordt je ziek van virussen door wat ze uitstoten (toxines) of alleen doordat de menselijke cellen in hoeveelheid afnemen en daardoor het lichaam niet genoeg meer kunnen ondersteunen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
782

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Virussen vertonen een heleboel eigenschappen van levende wezens, inclusief het produceren van bepaalde stoffen.
Eigenlijk is de enige reden dat ze niet "gewoon" als levend wezen worden beschouwd hun onvermogen om zich voort te planten zonder hulp van de cellen van een gastheer.

Toegevoegd na 4 uur:
In mijn reactie op de reactie van Cryofiel gebruik ik het woordje "verpakkingsmateriaal". Dat is een wat oneerbiedige betiteling, want dat verpakkingsmateriaal speelt een grote rol bij o.a. het aanvallen van een cel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarbij het de vraag is of het virus bepaalde stoffen produceert, of dat het virus "slechts" de gastheercel overneemt en dwingt bepaalde stoffen te produceren. Als je het op de laatste manier beschrijft, is het de gastheercel die bepaalde stoffen produceert, daartoe gedwongen door het virus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mijn weten is een virus nooit veel meer dan "slechts" een string RNA of DNA in wat verpakkingsmateriaal. En het woordje "vertonen" in de eerste zin van mijn antwoord is dus m.i. altijd vrijwel volledig tot stand gekomen door afgedwongen acties van de gastheercel.
Ik denk dus dat jouw laatste zin de situatie goed beschrijft.
tinus1969
8 jaar geleden
@Gesp: virussen kunnen juist NIET zelf iets produceren. Een virus is weinig meer dan een ingepakt stukje erfelijk materiaal met instructies om allerlei stoffen te produceren, maar er is een levende gastheercel nodig om die stoffen te produceren. De vraag of virussen 'toxines' (laten) produceren is overigens een lastige vraag omdat ze wel bepaalde lichaamsvreemde eiwitten kunnen laten maken, die uiteindelijk leiden tot de productie van nieuwe virussen en indirect de dood van de gastheercel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus
Dat is toch precies wat ik hierboven schrijf, in mijn reactie op Cryofiel? :-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding