Hebben honden hersenen?

Ik zag een filmpje over een meisje en die vroeg zich af of honden hersenen hadden. Eerst dacht ik tuurlijk hebben ze dat, net als heel veel reacties maar ze gaf hele goede argumenten, bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen praten enzo waarvoor zouden ze dan hersenen hebben? En ze lopen, omdat we zeggen dat ze moeten lopen, ze denken daar niet zelf over na.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Powergen
8 jaar geleden
"En ze lopen, omdat we zeggen dat ze moeten lopen, ze denken daar niet zelf over na." En wie regelt dat allemaal?? Juist... de hersenen.. Zij kunnen niet 'praten', wij kunnen niet blaffen.
ronron1212
8 jaar geleden
Levende wezens hebben hersenen soms heel beperkt en ook ingesteld op iets anders dan dat de mens op ingesteld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hersenen regelen het alleen als ze er zelf over nadenken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hersenen regelen hun zintuigen (prikkel --> besef) en dat gebeurd onbewust.
Alle informatie die ze binnenkrijgen, wordt in de hersenen omgezet. Of ze er ook daadwerkelijk bij kunnen nadenken, zoals wij doen, is nog maar de vraag.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ook bijen en mieren hebben hersenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze lopen niet omdat 'wij zeggen dat ze moeten lopen'.
Tenzij je denkt dat bijvoorbeeld wilde honden ook allemaal stiekem ergens een baasje hebben dat ze steeds zegt dat ze moeten lopen.
Als honden al op commando lopen, dan gaat dat signaal echt niet direct van de oren naar de poten. Dat signaal gaat van de oren naar de hersenen. Die interpreteren het geluidssignaal en vertalen dat naar een opdracht aan de poten om te bewegen. Hersenen regelen veruit de meeste handelingen zonder dat we hier over nadenken.
Of moet jij iedere seconde aan je hart denken omdat 'ie anders niet blijft kloppen? En ademen? Al weet ik na het lezen van je vraag en reacties niet of bovenstaande vragen wel zo retorisch zijn, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais, volgens mij is het kloppen van het hart nu net iets wat niet door de hersenen maar door de sinusknoop op het hart zelf geregeld wordt (en daarmee dus een ongelukkig voorbeeld :-)
Castle
8 jaar geleden
Iedereen weet dat honden hersenen hebben. Je hoeft daar geen jarenlange dierenartsopleiding voor gehad te hebben. Daarmee dit gezegd te hebben is de vraag volgens mij niet goed gesteld. Je kan vragen of honden slim zijn? Je zou eens kunnen verdiepen in hoe honden communiceren met ander honden en met mensen. Waarom blaffen honden en wolven bijvoorbeeld niet. Meer tekst:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/kunnen-honden-elkaar-verstaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog
Mja, heb je een punt.
Al worden de adrenoreceptoren in de sinusknoop door het brein aangestuurd. De variatie in hartslag heeft wel degelijk met het brein te maken. Maar je hebt gelijk, het hart blijft autonoom kloppen. Een geweldig voorbeeld is het niet. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"...maar ze gaf hele goede argumenten, bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen praten enzo waarvoor zouden ze dan hersenen hebben?"
Ze gebruiken gewoon een andere taal om te communiceren, zie link: http://www.dogtouch.nl/publicaties/hondentaal.html
Om zulk een gedrag te uiten moet je wel degelijk hersenen hebben, laat staan voor je hele aansturing van je lichaam. Als je even nadenkt zal je wel begrijpen dat je redenering geen steek houd. Hoeveel dieren kunnen praten zoals wij? Wil dit dan zeggen dat geen enkel dier hersenen heeft?
tinus1969
8 jaar geleden
@lauraisabella94 Samengevat: Je denkt dat honden geen hersenen hebben, omdat ze onze bevelen opvolgen.
1. ook al volg je iemand anders zijn beleven op, dan nog heb je hersenen nodig, als is het maar om die bevelen te begrijpen.
2. Als er geen menselijk baasje zou zijn, zou één van de honden de baas zijn en de bevelen geven.
3. hersenen zijn ook nodig voor allerlei routinetaken, zoals eten en spijsverteren.

Het beste antwoord

Ja hoor, alle zoogdieren hebben hersenen om het lichaam via het centraal zenuwstelsel te sturen. Alleen zeer laag ontwikkelde levende wezens als bacteriën hebben het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe komt het dan dat ze niet zelf kunnen denken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat hun hersenen daar niet groot genoeg voor zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wie zegt dat ze niet zelf kunnen denken? Honden zijn prima in staat om beslissingen te maken.
"Ik heb honger, ik ga op zoek naar eten."
"Ik ben moe, ik ga slapen."
"Hey, een bal! Leuk, ik ga erachteraan rennen. O, de bal ligt in het water. Zal ik erin springen? Ik houd niet van water. Maar met de bal spelen is wel leuk. Nou, toch maar doen dan."
"Iemand valt mijn baasje lastig. Ik wil mijn baasje beschermen. Ik ga ertussen staan!"
Enzovoort. Ik geef er een menselijke interpretatie van, maar honden (en vele andere dieren) maken dat soort beslissingen over hun gedrag gewoon zelf, met hun eigen hersenen.
Antoni
8 jaar geleden
Prima reactie, @SadBunny!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SadBunny
Dat is inderdaad een wel erg antropomorfische benadering. ;)
Je hebt wel een punt, maar doorgaans wordt met denken toch wel bewust/abstract denken bedoeld. Honden reageren op instinct en zodra de schijn van enige vorm van planning wordt gewekt, kan je dit koppelen aan conditionering, niet aan bewuste planning.
Wat wij doorgaans definiëren als 'denken' vergt bewustzijn. Een eigenschap die we alleen bij mensen en enkele apensoorten tegenkomen.
Taal, zelfbewustzijn en 'theory of mind' ontbreken in ieder geval bij honden. Als je denken puur ziet als informatieverwerking in het brein heb je gelijk en denken honden. Maar dan kom je mijns inziens op het vlak van basale mentale processen en verschillen we van mening over wat het specifieke mentale proces 'denken' is. ;)
nounka
8 jaar geleden
Voor dat zelfbewustzijn zijn er dan ook weer enkele mogelijke 'verklaringen'.
Welke moeten we dan volgen? Moet je jezelf in een spiegel herkennen of als zelfbewuste te worden aanzien?
Of is het genoeg om je eigen bestaan te erkennen. Ik vond de uitleg van Bunny erg goed.
Kennelijk zit ik ook op die denkpiste en niet op die van Rabelais. Al heeft hij natuurlijk wel gelijk als je die andere piste volgt. Voor mij is denken ook al simpel de overweging
'O ze roepen mij Fuck you ik blijf spelen'
'Speeltje in water,... foert ik wil ni nat zijn'
'Mijn eten, mijn bord' Maar die dingen gelden natuurlijk ook voor andere dieren.
Maar waar de lijn te trekken is voor 'denken' dat vraag ik mezelf nu dus ook af. Verder
Er zijn vogels die het IQ hebben dat gelijk is aan de kinderen van de kleuterklas. Dan moet je ook kunnen denken en relaties leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog niet helemaal duidelijk of ze het nou wel of niet hebben door die reacties maar wel het beste antwoord denk ik

Andere antwoorden (2)

Honden hebben hersenen; als je hun schedel open zou maken, zie je ze gewoon.

Dit verder los van de vraag hoe ze die hersenen gebruiken.
tinus1969
8 jaar geleden
honden moeten wel hersenen hebben want zonder hersenen kunnen ze niet ademen/bewegen/zien/horen/ruiken et cetera