Gaat een haan via zijn reukzin actief op zoek naar kippen en vanaf op welke afstand ruikt hij ze?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een haan gaat niet via z'n reukzin op zoek naar hennen (Een haan is een mannelijke kip; het vrouwtje heet een hen).
Een haan leeft normaliter in een kippentoom. Een viriele haan paart één of meerdere keren per dag met elk van de hennen uit zijn toom.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, bepalen de hennen en niet de haan de pikorde. Het is te vergelijken met de onderlinge verhoudingen in een schoolklas of op een afdeling op het werk; die worden ook niet door de leraar of directeur bepaald. Maar net als deze ‘bazen’ houdt de haan wel supervisie. De pestkoppen worden soms tot de orde geroepen, de pispaaltjes krijgen extra bescherming. De haan maakt dus zelf geen deel uit van de pikorde, hij staat er eenvoudigweg boven. Alleen als er meerdere hanen dicht bij elkaar worden gehuisvest, zullen zij onderling ook weer een eigen pikorde vaststellen. Daarbij gaat het er wel een stuk ruiger aan toe dan bij de dames.
SimonV