hoe kun je zien of een eenden ei bevrucht is?

heb je hier een speciale lamp voor nodig om de aders te kunnen zien??? en de luchtzak, hebben alle eieren die of alleen bevruchten eieren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
6K

Antwoorden (1)

Hoe langer een ei bebroed is, hoe beter je kan bepalen of het bevrucht is. Je kan inderdaad een sterke lamp gebruiken maar eenvoudiger en zeker zo betrouwbaar is het ei in een bakje water onder te dompelen. Een onbevrucht ei ligt bewegingloos op de bodem van het waterbakje. Een bevrucht ei beweegt al vanaf het begin van het broedproces een beetje omhoog en na een paar dagen komt het gewoon boven drijven. Alle eieren hebben overigens een luchtzak, alleen bij bevruchte eieren ontwikkelt die veel sneller waardoor de bovenbeschreven verschijnselen zich bij bevruchte eieren sneller en in sterkere mate voordoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb namelijk een eenden ei van de buren gekregen, die lag in het klimop in hun tuin zonder nest en anders aten de honden het ei op... nu licht het in een bak op een vochtige handdoek met een wollen dingetje, een waterbakje voor de vochtigheid en een thermometer met een bureaulamp (het is tussen de 35 en 40 graden) ik draai het ei 2x per dag heb je nog tips wat beter kan? en wanneer kan je de aders echt goed zien als het ei bevrucht is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het ei onbeheerd in een klimop is gevonden is de kans klein dat er nog leven in zit. Het moet daar door een kraai of ekster zijn heengebracht die het om onbekende redenen heeft verloren en achtergelaten. Het ei koelt in die situatie al snel zodanig af dat de vrucht erin sterft. Als je het ei 'peilt' (dat is de term) zoals ik heb beschreven kan je vaststellen of het bevrucht is maar niet of er leven in zit. Om aders te zien heb je echt een professionele lamp nodig zoals die in broederijen worden gebruikt, Dat gaat niet lukken denk ik. Wil je het ei toch de kans geven uit te komen, vervang dan eerst de vochtige handdoek door een droge want eendennesten zijn van binnen gevoerd met droog dons. Nu ligt het te vochtig. Verder zou ik het vaker draaien, een keer of zes per etmaal op zijn minst. Afwachten is dan verder alles wat je kan doen. Eendeneieren komen na 27 dagen broeden uit, dus zo lang moet je maximaal wachten.