Is de evolutie nog in staat een ander soort mens te laten ontstaan, naast de onze?

In het vere verleden hebben er ook andere soorten mensen bestaan , zelfs nog wel gelijktijdig met de moderne mens ( wij)
Zouden er in de vere toekomst nog andere soorten mensen kunnen ontstaan en zullen wij die dan als mens accepteren of als dier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahah als ik naar mijn buurman kijk dan ZEKER!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar Ed toch, het verleden is helemaal niet zo lang geleden.
Nu zijn er andere soorten mensen:
Blanken, Aziaten, Afrikanen, enz.
Als we ze over 10.000 jaar hun skeletten zouden onderzoeken, dan zouden we net zoveel verschillen ontdekken als we nu met de oudste skeletten doen.

Het beste antwoord

De kans dat er nog een soort is die een gelijksoortige ontwikkeling zal doormaken die ervoor zorgt dat er een nieuwe mensensoort ontstaat is nihil, maar in theorie en met wat geduld kan alles.
De scheidslijn tussen wat ee mens is en wat een dier is trouwens wazig; Gentisch lijken de moderne mensen best veel op mensapen, en er zijn hele volksstammen, ook wetenschappers, die het niet uitsluiten dat de Floresmens nog altijd bestaat, op een veel groter eiland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat zou idd zo maar kunnen,maar dat zal wel heel geleidelijk(misschien wel over miljoenen jaren) gaan. Of we hen als mens of als dier zullen kennen,ligt aan de ontwikkeling die ze doormaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd die nodig is voor de evolutie van een dier tot een mensachtige is enorm lang. Op het moment dat wij, als intelligente levensvorm op aarde, daar zicht op krijgen dat een dier zich verder aan't ontwikkelen is qua intelligentie, zal er uitgebreid ingegrepen worden in de natuurlijke ontwikkeling... wellicht om de vooruitgang van die soort te bespoedigen, wellicht om het tegen te houden.
En dat laatste is van essentieel belang voor het voortbestaan van die soort, en is dus ook het antwoord op de vraag.
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. We hebben als enige deze route afgelegd. In de grote stamboom van leven, van die plek afgesplitst. Niets zal zo goed op een gorilla lijken als de gorilla zelf. alles ging een eigen weg in. Iets kan niet van zijn clade springen, en op een andere tak verder. Dan zouden organismen door de tijd moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de "nieuwe" mensen dan uit ons zouden ontstaan, we zullen ze dus geleidelijk steeds meer zien en ervaren als onderdeel van de mensheid, het ervaren als logische ontwikkeling van de mensheid.

Een ander soort mens die ontstaat uit 'niet mensen-achtigen' zullen we waarschijnlijk niet als mens zien, we zullen ze als ze erg intelligent zijn (en dat ook aan ons over kunnen brengen) ook niet als dier zien denk ik, maar meer op gelijke voet met ons. Ik ben alleen niet zeker of we ze de ruimte om te ontwikkelen zullen gunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in theorie wel, maar een van de noodzakelijke voorwaarden is isolatie. een (levensvatbare) groep mensen, die afgezonderd leeft kan na enkele honderdduizenden jaren in theorie af gaan wijken van de hoofdpopulatie.
daar zit hem de kneep. er is geen levensvatbare groep meer geïsoleerd. alle volken komen met elkaar in aanraking en vermegd met elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige manier om tot de mens te komen is via de voorouders die er niet meer zijn, dus dat gaat niet lukken. Wat wel zou kunnen gebeuren, is dat door isolement van een groepering de grote groep "mensen" genetisch steeds verder af gaat staan van de geïsoleerde populatie. Op aarde wordt dit lastig, maar wanneer we de ruimte zouden gaan koloniseren, en de afstanden tussen verschillende populaties weer groter worden (en bovendien de verschillen in omstandigheden per populatie explosief toenemen), zullen er waarschijnlijk redelijk rap vanuit "de mens" van nu een nieuwe groep ontstaan, die beduidend anders zou kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lichaam zal zich altijd verbinden met de geest van de mens.
Dus is de geest nog primitief en egocentrisch, dan zal ons lichaam grondstoffelijk zijn.
Naarmate de geest zich zal ontwikkelen, zal het lichaam zich ook gaan aanpassen, om in harmonie met de geest te zijn.
Dus geestelijke evolutie betekend lichamelijke evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en die bestaat ook al met het moment dat de eerste mens de ruimte is gegaan t weten de homo galacticus. In de toekomst zal deze menselijke tak velen vormen kennen, Bijvoorbeeld mensen die op de maan gaan wonen zullen lang en dun zijn en daarnaast is het voor hun in “notime” onmogelijk terug te keren naar aarde. Andere zullen lange reizen gaan maken in generatieschepen met alle gevolgen van dien etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij zullen dit in elk geval niet meer meemaken, mar onze achter-................- achter-.....achterkleinkinderen dan weer wel. Die evolutie van de levende wezens op deze aardbol is continue aan het veranderen, kijk maar naar alle nieuwe diersoorten die nu nog steeds worden ontdekt.
en het houdt niet op hiermee.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er wordt vaak gespeculeerd over sterrenkinderen en die zijn meestal hoogbegaafd benoemd.

ik verwacht dat we ons kunnen laten bloeien tot een mens die 100% van zijn hersencapaciteit gebruikt ipv 19%(kan varieren, weet ik)
en dat later iedereen hoogbegaafd is en een iq van 200 ''normaal'' is.