Hoe bijzonder is het als een zaadje reeds ontkiemd is in een vrucht?

Als je een appel hebt opensneden en de zaadjes zijn daarin reeds ontkiemd, in de zin dat er al kleine 'stengeltjes' aan zitten, is dat iets wat meestal niet voorkomt of is dat wel gebruikelijk?

erotisi
4 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Antwoorden (2)

Het is niet gebruikelijk, maar het komt sporadisch meer voor.
jc54
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Want? Hoe kan dat?
Het is zeker bijzonder maar zoals je al vertelt niet onmogelijk.
Appelpitjes hebben twee dingen nodig om te kunnen ontkiemen:
1. vocht en 2. een periode van zeer lage temperatuur.
Als je appelpitjes op de normale manier wilt laten ontkiemen, haal je ze uit de appel en droogt ze. Daarna leg je ze op een stuk vochtig keukenpapier en stopt ze in een afgesloten pot of bak om ze vervolgens een tijdje in de koelkast te bewaren. Hiermee creëer je de juiste vochtige en koele omgeving om de pitjes te laten ontkiemen.
Maar appels bevatten ook veel vocht. En tegenwoordig worden appels in koelcellen bij lage temperaturen bewaard. Hierdoor kunnen de appels, die in het najaar zijn geoogst, het hele jaar door bewaard en gegeten worden. Een bijkomstigheid is dat de pitjes daardoor binnen in de appel in een omgeving zitten waarin ze normaliter buiten de appel gaan ontkiemen. En dan kunnen ze dus ook binnen in de appel gaan ontkiemen.